Dirk, Jumbo en Kellogg’s kanshebbers voor Gouden Windei

Gouden windei 2022

Voedselwaakhond foodwatch maakt de genomineerden voor het Gouden Windei bekend: de prijs voor het meest misleidende voedselproduct van het jaar. Jumbo Ice Tea Feel Immune, Inner Beauty en Good Energy, Pure Ambacht Ambachtelijke salade oma's aardappel-scharrelei van Dirk/Dekamarkt, en Kellogg’s All-Bran Fruit’n Fibre zijn de kanshebbers.

Vanaf vandaag kan het publiek een maand lang stemmen op wat zij de meest misleidende marketingtruc van 2022 vinden. Het product dat de meeste stemmen krijgt, wint het Gouden Windei: de prijs die geen enkele voedselfabrikant wil. Foodwatch vraagt met de verkiezing aandacht voor misleidende verpakkingen en etiketten die voedselfabrikanten structureel gebruiken om hun producten te verkopen.  

Het Meldpunt Misleiding van foodwatch ontvangt jaarlijks honderden klachten van teleurgestelde consumenten die zich bedrogen voelen in de supermarkt. De genomineerden worden op basis van deze meldingen en eigen onderzoek van de voedselwaakhond geselecteerd. 

Jumbo Ice Tea's

Dit jaar is een hele reeks Jumbo Ice Tea’s genomineerd, met varianten als Inner Beauty, Good Energy en Feel Immune. De drankjes zijn voornamelijk suikerwater met toegevoegde vitamines, maar worden verkocht alsof ze goed voor je huid, haren, nagels, en immuunsysteem zouden zijn. Om genoeg van al deze vitamines binnen te krijgen, zou je 1,5 liter van de ijsthee moeten drinken, waarmee je meer dan 13 suikerklontjes binnenkrijgt.

Jumbo heeft na de nominatie van foodwatch aangegeven de verpakking van het product te veranderen. Omdat de producten pas in 2023 worden aangepast en gedurende de hele Gouden Windei-verkiezing de producten te koop zijn, heeft foodwatch besloten het product niet terug te trekken uit de verkiezing.

Ambachtelijke Salade van Dirk

De Pure Ambacht Ambachtelijke Salade Oma’s Aardappel-Scharrelei van Dirk/Dekamarkt is ook een kandidaat. De naam van dit seizoensproduct suggereert een ambachtelijke salade, wat in werkelijkheid een bewerkt voedingsmiddel is. Het product bevat industriële ingrediënten, zoals conserveermiddelen en zoetstoffen. De voedselwaakhond kan zich niet voorstellen dat grootmoeder die allemaal in haar keukenkastje heeft staan. 

Kellogg's All-Ban Fruit'n Fibre

Normaal gesproken ontvangt foodwatch vooral klachten over lokingrediënten, ingrediënten die groots op de verpakking staan, maar die amper of niet in het voedingsmiddel zitten. Dit jaar zijn er veel klachten geweest over het fenomeen krimpflatie; fabrikanten die stilletjes de inhoud van de verpakking verkleinen maar waarbij de prijs gelijk blijft (of soms zelfs stijgt). Daarom is Kellogg’s All-Bran Fruit’n Fibre ook een genomineerde. De inhoud van het pak, dat er qua uiterlijk en afmetingen vanaf de voorkant nog altijd hetzelfde uitziet, is met een kwart verkleind. De schapprijs is slechts licht gedaald. De prijs per kilo is in verhouding flink gestegen.  

Misleidende verpakkingen

Het is de dertiende keer dat foodwatch de Gouden Windei-verkiezing houdt. De voedselwaakhond ziet na al deze jaren helaas nog heel veel misleidende etiketten en verpakkingen. Dit wordt ook bevestigd door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) die ook misleiding door voedselfabrikanten onderzoekt. Bij haar inspecties naar de benaming, lijst van ingrediënten en de afbeeldingen van ingrediënten op een etiket constateert de NVWA misleiding bij ongeveer 30% van de etiketten.

Frank Lindner, campagneleider bij foodwatch: “Er is hier duidelijk geen sprake van een ‘handjevol incidenten’ of ‘een paar cowboys’. Het probleem van misleiding is groots en structureel. Consumenten worden om de haverklap misleid met marketingtrucs en leugens. Met het Gouden Windei behalen we vaak kleine overwinningen, wanneer fabrikanten van genomineerde voedingsmiddelen hun product of de verpakking aanpassen, maar het grote probleem blijft: de industrie is te vrij om consumenten te misleiden en zoekt daarbij continu de grijze gebieden op. Daarom hebben wij besloten ook dit jaar weer het Gouden Windei te organiseren.” 

Iedereen die mee wil doen aan de verkiezing om het Gouden Windei kan stemmen via www.goudenwindei.nl  

Thema's
Lees ook
Gouden Windei 2020 voor Nutella Cups

Gouden Windei 2020 voor Nutella Cups

'Het meest misleidende product van 2020'. Die titel geven Nederlandse consumenten aan de Nutella Cups van Ferrero. Het product wint daarmee het Gouden Windei 2020 van organisatie foodwatch.

Veiligheidswaarschuwing voor bepaalde tomatensauzen Jumbo en Albert Heijn

Veiligheidswaarschuwing voor bepaalde tomatensauzen Jumbo en Albert Heijn

De Jumbo en Albert Heijn hebben een terugroepactie voor een tomatensaus die mogelijk kleine metalen deeltjes bevat. Bij de Albert Heijn gaat het om een tomatensaus bij een Tante Fanny pizzapakket, bij de Jumbo zit de saus bij de eigen merk Pizzakit.

Jumbo introduceert MSC-gecertificeerde huismerklijn visconserven

Jumbo introduceert MSC-gecertificeerde huismerklijn visconserven

Supermarktketen Jumbo introduceert een eigen huismerklijn visconserven met MSC-keurmerk. Hiermee zet de supermarktketen een nieuwe stap in het verduurzamen van het visaanbod. Eerder kregen de verse en diepvriesvis van het Jumbo Huismerk al het duurzaamheidskeurmerk toegewezen.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren