Discount-supermarkten verliezen terrein

supermarkt-pixabay

In Duitsland groeiden vorig jaar supermarktketens als Edeka en Rewe harder dan discounters Aldi en Lidl. Lieten de discounters een omzetgroei van 0,9% zien, de traditionele servicesupermarkten wisten hun omzet met zo'n 3% te verhogen, schrijft RetailDetail op basis van cijfers van onderzoeksbureau GfK. Ook in Nederland moesten Aldi en Lidl vorig jaar marktaandeel inleveren.

De verklaring voor de winst van de servicesupermarkten zou zijn dat klanten, naarmate hun koopkracht stijgt, hogere eisen stellen. Naast aanvaardbare prijzen gaan een prettige winkelsfeer en een aantrekkelijk aanbod van duurzame producten een grotere rol spelen.

Tien jaar geleden was de prijs voor het merendeel van de Duitse consumenten belangrijker dan de kwaliteit. Inmiddels geeft 55% aan eerst naar de kwaliteit te kijken, tegen 45% voor wie de prijs de doorslag geeft. Vooral jonge consumenten geven de voorkeur aan versheid, regionale herkomst, ambachtelijke producten en kleinere producenten boven de laagste prijs.

Supermarkten als Edeka en Rewe, en in Nederland Jumbo, slagen opvallend goed in de evenwichtsoefening tussen lage prijzen, een breed assortiment en een aangename winkelbeleving.

Foodlog

Meer over
Lees ook
Weinig biologische producten in supermarktfolders

Weinig biologische producten in supermarktfolders

Supermarkten prijzen biologisch eten nauwelijks aan in hun wekelijkse folders. Dat blijkt uit onderzoek van het programma Pointer van KRO-NCRV. Pointer bekeek alle producten die het afgelopen half jaar in de folders van vier grote supermarkten stond.

Toename bakkers, viswinkels en slagerijen in 2021

Toename bakkers, viswinkels en slagerijen in 2021

Het afgelopen jaar is het aantal winkels voor het eerst sinds 2010 toegenomen. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Er zijn vooral winkels die voedingsmiddelen verkopen bijgekomen, zoals supermarkten, (banket)bakers, slijterijen en viswinkels.

Landelijk vergelijkingsonderzoek gezondheid supermarkten van start

Landelijk vergelijkingsonderzoek gezondheid supermarkten van start

Stichting Questionmark start voor de tweede keer met een landelijk vergelijkingsonderzoek naar de mate waarin supermarkten hun klanten helpen in het maken van gezonde keuzes. Het onderzoek “Superlijst Gezondheid” onderzoekt in hoeverre supermarkten ons helpen gezonder te eten en drinken en leidt tot een publieke ranglijst van supermarkten.