Discount-supermarkten verliezen terrein

supermarkt-pixabay

In Duitsland groeiden vorig jaar supermarktketens als Edeka en Rewe harder dan discounters Aldi en Lidl. Lieten de discounters een omzetgroei van 0,9% zien, de traditionele servicesupermarkten wisten hun omzet met zo'n 3% te verhogen, schrijft RetailDetail op basis van cijfers van onderzoeksbureau GfK. Ook in Nederland moesten Aldi en Lidl vorig jaar marktaandeel inleveren.

De verklaring voor de winst van de servicesupermarkten zou zijn dat klanten, naarmate hun koopkracht stijgt, hogere eisen stellen. Naast aanvaardbare prijzen gaan een prettige winkelsfeer en een aantrekkelijk aanbod van duurzame producten een grotere rol spelen.

Tien jaar geleden was de prijs voor het merendeel van de Duitse consumenten belangrijker dan de kwaliteit. Inmiddels geeft 55% aan eerst naar de kwaliteit te kijken, tegen 45% voor wie de prijs de doorslag geeft. Vooral jonge consumenten geven de voorkeur aan versheid, regionale herkomst, ambachtelijke producten en kleinere producenten boven de laagste prijs.

Supermarkten als Edeka en Rewe, en in Nederland Jumbo, slagen opvallend goed in de evenwichtsoefening tussen lage prijzen, een breed assortiment en een aangename winkelbeleving.

Foodlog

Meer over
Lees ook
Universiteit Twente wil met games meer bewustzijn over voedsel creëren

Universiteit Twente wil met games meer bewustzijn over voedsel creëren

De Universiteit Twente start een project waarbij kinderen spelenderwijs leren over de impact van eten op de gezondheid en het milieu. Het zogenaamde ACHIEVE-project moet leiden tot een interactieve spelomgeving die in de supermarkt beschikbaar komt. ‘Duurzaam en gezond eten is voor veel mensen moeilijk. Voedselkeuzes zijn complex, en bovendien...

Belgen kopen steeds vaker voedsel over de grens

Belgen kopen steeds vaker voedsel over de grens

De Belgische levensmiddelensector vertegenwoordigd door de Fevia, de brancheorganisatie van levensmiddelenfabrikanten, maakt zich zorgen. Voor het eerst in tien jaar blijken de omzet en investeringen van voedselfabrikanten terug te lopen.

Supermarkten zetten kwaad bloed bij hun leveranciers

Supermarkten zetten kwaad bloed bij hun leveranciers

Supers dwingen hun leveranciers naar de bank en financieren hun expansie en vernieuwingen met gratis en ongedekt verkregen krediet. Bank en leverancier spelen het spelletje mee zolang de rente laag staat. Onderwijl is het wachten op aanbieders als Amazon en Picnic om de markt goed op zijn kop te zetten. Door Cécile Janssen - Foodlog Het Financieele...