In Duitsland groeiden vorig jaar supermarktketens als Edeka en Rewe harder dan discounters Aldi en Lidl. Lieten de discounters een omzetgroei van 0,9% zien, de traditionele servicesupermarkten wisten hun omzet met zo'n 3% te verhogen, schrijft RetailDetail op basis van cijfers van onderzoeksbureau GfK. Ook in Nederland moesten Aldi en Lidl vorig jaar marktaandeel inleveren.

De verklaring voor de winst van de servicesupermarkten zou zijn dat klanten, naarmate hun koopkracht stijgt, hogere eisen stellen. Naast aanvaardbare prijzen gaan een prettige winkelsfeer en een aantrekkelijk aanbod van duurzame producten een grotere rol spelen.

Tien jaar geleden was de prijs voor het merendeel van de Duitse consumenten belangrijker dan de kwaliteit. Inmiddels geeft 55% aan eerst naar de kwaliteit te kijken, tegen 45% voor wie de prijs de doorslag geeft. Vooral jonge consumenten geven de voorkeur aan versheid, regionale herkomst, ambachtelijke producten en kleinere producenten boven de laagste prijs.

Supermarkten als Edeka en Rewe, en in Nederland Jumbo, slagen opvallend goed in de evenwichtsoefening tussen lage prijzen, een breed assortiment en een aangename winkelbeleving.

Foodlog

Altijd op de hoogte blijven?