Discount-supermarkten verliezen terrein

supermarkt-pixabay

In Duitsland groeiden vorig jaar supermarktketens als Edeka en Rewe harder dan discounters Aldi en Lidl. Lieten de discounters een omzetgroei van 0,9% zien, de traditionele servicesupermarkten wisten hun omzet met zo'n 3% te verhogen, schrijft RetailDetail op basis van cijfers van onderzoeksbureau GfK. Ook in Nederland moesten Aldi en Lidl vorig jaar marktaandeel inleveren.

De verklaring voor de winst van de servicesupermarkten zou zijn dat klanten, naarmate hun koopkracht stijgt, hogere eisen stellen. Naast aanvaardbare prijzen gaan een prettige winkelsfeer en een aantrekkelijk aanbod van duurzame producten een grotere rol spelen.

Tien jaar geleden was de prijs voor het merendeel van de Duitse consumenten belangrijker dan de kwaliteit. Inmiddels geeft 55% aan eerst naar de kwaliteit te kijken, tegen 45% voor wie de prijs de doorslag geeft. Vooral jonge consumenten geven de voorkeur aan versheid, regionale herkomst, ambachtelijke producten en kleinere producenten boven de laagste prijs.

Supermarkten als Edeka en Rewe, en in Nederland Jumbo, slagen opvallend goed in de evenwichtsoefening tussen lage prijzen, een breed assortiment en een aangename winkelbeleving.

Foodlog

Meer over
Lees ook
Belgische eierboeren krijgen hulp, Nederlandse moeten boeten voor fipronil

Belgische eierboeren krijgen hulp, Nederlandse moeten boeten voor fipronil

Belgische eierboeren kunnen een aanvraag indienen voor compensatie als gevolg van de fipronilcrisis. Nederlandse eierboeren zagen deze week juist de eerste claims tegen hen op de mat vallen. Nederland klopte niet in Brussel aan voor steunmaatregelen. Supermarkten zijn barmhartig; de eierhandelaren willen centen van de reeds gedupeerde boeren. Door Cécile...

Albert Heijn laat ‘miljoenenclaim’ op pluimveehouders vallen

Albert Heijn laat ‘miljoenenclaim’ op pluimveehouders vallen

Albert Heijn gaat de schade die ontstond na het fipronil-schandaal niet verhalen op de Nederlandse pluimveehouders. Begin augustus liet supermarktkoepel CBL nog weten dat de supermarkten dat juist wel zouden doen. Door Cécile Janssen - Foodlog Op nieuwszender BNR legt woordvoerder Anoesjka Aspeslagh van Albert Heijn uit waarom de supermarkt afziet van...

Wakker Dier start campagne tegen ‘tussenkip’

Wakker Dier start campagne tegen ‘tussenkip’

Wakker Dier publiceerde 12 oktober een persbericht waaruit blijkt dat de organisatie de strijd aanbindt met de 'tussenkip'. Zo noemt de organisatie de verschillende varianten van de Kip van Morgen waarmee de Nederlandse supermarkten de snelgroeiende 'plofkip' hebben vervangen in de afgelopen jaren. Dat deden ze uiteindelijk in verschillende varianten...