Discount-supermarkten verliezen terrein

supermarkt-pixabay

In Duitsland groeiden vorig jaar supermarktketens als Edeka en Rewe harder dan discounters Aldi en Lidl. Lieten de discounters een omzetgroei van 0,9% zien, de traditionele servicesupermarkten wisten hun omzet met zo'n 3% te verhogen, schrijft RetailDetail op basis van cijfers van onderzoeksbureau GfK. Ook in Nederland moesten Aldi en Lidl vorig jaar marktaandeel inleveren.

De verklaring voor de winst van de servicesupermarkten zou zijn dat klanten, naarmate hun koopkracht stijgt, hogere eisen stellen. Naast aanvaardbare prijzen gaan een prettige winkelsfeer en een aantrekkelijk aanbod van duurzame producten een grotere rol spelen.

Tien jaar geleden was de prijs voor het merendeel van de Duitse consumenten belangrijker dan de kwaliteit. Inmiddels geeft 55% aan eerst naar de kwaliteit te kijken, tegen 45% voor wie de prijs de doorslag geeft. Vooral jonge consumenten geven de voorkeur aan versheid, regionale herkomst, ambachtelijke producten en kleinere producenten boven de laagste prijs.

Supermarkten als Edeka en Rewe, en in Nederland Jumbo, slagen opvallend goed in de evenwichtsoefening tussen lage prijzen, een breed assortiment en een aangename winkelbeleving.

Foodlog

Meer over
Lees ook
‘Supermarkt en consument moeten prijsstijgingen van voeding accepteren’

‘Supermarkt en consument moeten prijsstijgingen van voeding accepteren’

De oorlog in Oekraïne heeft naar verwachting hoge prijsstijgingen als gevolg. De prijzen van graan en oliehoudende zaden zijn op de internationale markten fors gestegen. Het doorbelasten van prijsstijgingen aan supermarkt en consument is nu de enige werkbare oplossing, schrijft Ceel Elemans, Sector Banker Food & Agri bij ING.

Consumentenbond: 'Herkomst voeding regelmatig raadselachtig'

Consumentenbond: 'Herkomst voeding regelmatig raadselachtig'

De herkomstinformatie over producten in de supermarkt is vaak onduidelijk of onvolledig, volgens de Consumentenbond. Uit een inventarisatie blijkt dat de verplichte informatie van producten regelmatig ontbreekt, of te vaag is.

Supermarkt wil leeftijdsgrens energiedrank

Supermarkt wil leeftijdsgrens energiedrank

Tien grote supermarkten staan, net als de meerderheid van de consumenten, open voor een leeftijdsgrens van achttien jaar op energiedrankjes, maar wie gaat dat regelen?