Dit zijn de beste trends in de voedingsmiddelenindustrie van 2022

Groente (pixabay)

Plantaardig vlees en een neiging tot duurzaam eten kwamen in 2021 op de voorgrond. Van de samenwerking van de beroemde chef-kok Tom Colicchio met Meati tot de decembergids van The Manual om veganist te worden, de voedingsmiddelenindustrie volgde de tijdgeest constant. Dit jaar zullen er waarschijnlijk meer plantaardig voedsel en duurzame verpakkingen zijn om het in te verpakken. Ook zal er meer sprake zijn van creativiteit in de keuken, wat leidt tot diverse vreemde voedselfusies die toch wel erg lekker blijken te zijn. Net als op het gebied van autoverzekeringen zijn er dus ook in de voedingsmiddelenindustrie de nodige trends dit jaar. Lees hier meer over in dit artikel! 

Plantaardig 

Terwijl duurzame verpakkingen misschien wel de grootste focus zijn voor restauranteurs, is de voedingsindustrie gericht op planten - eetbare planten. Deze variëren van plantaardige eiwitten tot aardappelmelk. In 2021 legden fastfoodketens bijvoorbeeld Impossible Foods en Beyond Meat op bakplaten. Nadat Gordon Ramsey in juli zijn veganistische bacon op TikTok presenteerde, volgde MyEats zijn voorbeeld met een MyBacon die er net zo knapperig en lekker uitziet als het echte bacon. Plantaardige zeevruchten zagen ook enorme vooruitgang met de verse "zalm" en "tonijn" sashimi van Vegan Zeastar. Ondertussen kun je in Nederland zelfs al kroketten, frikandellen en bitterballen kopen waar helemaal geen vlees in zit.  In 2022 zal deze plantaardige trend zich doorzetten in de voedingsmiddelenindustrie, er zullen bijvoorbeeld nieuwe vegetarische vleesproducten op de markt komen. 

Voedselfusie

Het zou vreemd lijken om deze botsing van voedseltrends te zien gebeuren, zelfs als mensen thuis blijven, ware het niet dat het noodzakelijk was. Wanneer je geen genoeg kunt krijgen van Libanese ingrediënten, besluit je een paar Japanse groenten van een Aziatische supermarkt te combineren. Plots heb je een nieuw soort voedsel uitgevonden. Mensen experimenteren eindeloos met eten, wat betekent dat ze ook vaak avontuurlijke eters zijn. Uit het onderzoek van de non-profit International Food Information Council van maart 2021 bleek dat 23 procent van de respondenten zei dat ze sinds het begin van de pandemie hadden geëxperimenteerd met verschillende keukens, ingrediënten of smaken. Dat is een op de vier mensen die tijdens COVID-19 nieuwe dingen heeft geprobeerd. De kans is groot dat we alleen nog maar meer vreemde en prachtige combinaties zullen creëren!

Duurzame verpakking

Als je de trend nog niet hebt opgemerkt, lijkt er het afgelopen jaar een verschuiving te zijn in de aard van de to-go-containers die door eetgelegenheden worden overhandigd. Of het nu biologisch afbreekbare rietjes of eenvoudige kartonnen dozen zijn, de meeste restaurants evolueren naar een soort groene omhulsel. Gezonde voeding en herbruikbare of recyclebare restaurantbenodigdheden zullen naar verwachting in 2022 komen voor bedrijven in de voedingsmiddelenindustrie. Het "What's Hot"-onderzoek van de National Restaurant Association van oktober 2021 onder meer dan 350 professionele chef-koks noemde duurzame verpakkingen bovendien de belangrijkste trend voor 2022. Het is wel duidelijk dat we dit jaar alleen nog maar meer eten in groene verpakkingen zullen krijgen, wat natuurlijk perfect samen gaat met het plantaardige voedsel. 

Lees ook
Nespresso maakt biologisch afbreekbare koffiecups

Nespresso maakt biologisch afbreekbare koffiecups

Na drie jaar onderzoek en ontwikkeling komt Nespresso met biologisch afbreekbare koffiecups. In de lente start een pilot met deze cups in Frankrijk en Zwitserland. Papier vormt de basis van de nieuwe cups. Binnen een jaar wil Nespresso het product ook op andere Europese markten brengen.

“We focussen op duurzaamheid en innovatie”

“We focussen op duurzaamheid en innovatie”

Honderd jaar terug was AVO kruiden en specerijen vooral gericht op slagers, maar al snel ontwikkelde de Duitse fabrikant concepten voor de gehele voedselbranche. Eiwittransitie en speciale diëten hebben ook de aandacht. Zoals eiwitrijke voeding.

Slim ontwerpproces geeft grote energiebesparing

Slim ontwerpproces geeft grote energiebesparing

Door de grote ontwikkelingen in de energiemarkt en het Klimaatakkoord krijgt advies- en ingenieursbureau Uticon steeds meer vragen van hun klanten in de voedingsmiddelenindustrie om energie te besparen en hun productieproces zo duurzaam en efficiënt mogelijk te maken.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren