Dit zijn de kandidaten voor de Gouden Windei-verkiezing 2021

25 november 2021 Michelle Wijma

Foodwatch maakt de nominaties bekend voor het Gouden Windei 2021, de verkiezing voor meest misleidende voedselproduct van het jaar. De drie kandidaten zijn: de recyclebare kroepoekzakken van Conimex, de ‘Poké Bowl met lekker veel groente’ van Knorr en ‘Veggie candy - let’s make if fun. Better. Yum!’ van Let’s.

Veel producenten gebruiken verborgen boodschappen of valse versiertrucs, schrijft voedselwaakhond foodwatch in haar persbericht. Het Gouden Windei legt de verborgen boodschappen achter deze claims bloot. Foodwatch bekeek alle inzendingen van dit jaar en selecteerde de drie meest genoemde kandidaten. Voor de promo koppelde foodwatch aan elke Gouden Windei-kandidaat een influencer (online content creator).

Directeur Nicole van Gemert van foodwatch: “In de stad, op tv, online en in winkels word je van alle kanten verleid door voedselproducenten. Duizenden producten flirten met je, met mooi-praat-marketing en sjoemelreclames. Met de Gouden Windei verkiezing leggen we ieder jaar weer de vinger op de zere plek. Hoe meer we misleiding aan de kaak stellen, hoe eerlijker, veiliger en gezonder de producten worden.” 

Zogenaamd recyclebaar

Eerste genomineerde is Conimex, die op haar kroepoekzakken heeft staan dat deze recyclebaar zijn, inclusief verhaal op de website over recyclen en ‘op weg naar duurzaamheid’. Door een nieuwe nationale regeling (en dus niet door de inspanningen van Conimex, benadrukt foodwatch) kunnen chipszakken tegenwoordig bij het plastic afval. Dat betekent alleen niet dat de verpakkingen echt gerecycled worden. Foodwatch: In plaats van recycling van de kroepoekzakken, recyclet Conimex dus vooral andermans werk. En daar is niet veel duurzaams aan. Marije van der Made, ‘influencer duurzaamheidskoningin’ vertegenwoordigt deze Gounde Windei-kandidaat.

Vol met groente

Tweede op de lijst is Knorrs wereldgerecht voor een poké bowl. Op de verpakking staat ‘met lekker veel groente’, namelijk 258 gram per persoon. Kijk je verder op de verpakking, dan zie je dat er 5% rode paprika in het zakje topping-mix zit. De rest van de groente moet je zelf toevoegen. Foodwatch: En open je de verpakking, dan blijkt het niet alleen figuurlijk maar ook letterlijk vooral uit lucht te bestaan. Knorr haalt vooral inspiratie uit marketingtrucs, in plaats van uit 'Honolulu'. Vlogger Bram de Wijs vertegenwoordigt Knorr tijdens de verkiezing.

Groentesnoepjes

Hekkensluiter in de kandidatenlijst is Nicolette van Dam met haar groentesnoepjes. De snoepjes bestaan voornamelijk uit suikers en bieten- of fruitsapconcentraat. Foodwatch: Nicolette gebruikt het imago van groente en fruit om haar ongezonde product op te poetsen, terwijl de snoepjes nog steeds evenveel suiker bevatten als bijvoorbeeld Haribo goudberen. Geen verantwoorde marketing. Het is aan schrijfster en vlogger Anki om deze Gouden Windei-kandidaat onder de aandacht te brengen.

In december wordt de winnaar van het Gouden Windei bekend gemaakt. Stemmen kan via goudenwindei.nl.

Dit artikel verscheen eerder op: Voeding Nu

Altijd op de hoogte blijven?