Diviande winnaar Innovatie Publieksprijs Regio FoodValley

Diviande_PublieksprijsRegio FoodValley

Diviande won woensdag 29 september de Publieksprijs van Regio FoodValley voor de ‘hybride’ roerbakreepjes. Voor deze reepjes gebruikt de vleesproducent het restvlees van duurzame Kipster hanen en leghennen. 

Jos Havekotte, Sr. Innovation Manager bij Diviande: "Het winnen van de Publieksprijs is een enorme eer voor Diviande en een fantastische erkenning voor ons als productontwikkelaars. Een bevestiging dat we met ons partnership met Kipster een mooie duurzame weg ingeslagen zijn."

Kipster was in 2020 het duurzaamste bedrijf van Nederland. Bij het concept worden leghennen op diervriendelijke wijze gehouden en de haantjes worden gespaard. De vleesproducten van Kipster voldoen aan het 3 sterren Beter Leven Keurmerk. Kipster werkt aan een gesloten kringloop en zocht naar een manier om ook het restvlees dat aan de karkassen blijft zitten te verwaarden. In Diviande vond Kipster hiervoor een partner.

Diviande

De productontwikkelaars bij Diviande hebben kennis en ervaring met betrekking tot het ontwikkelen van vleesproducten, plantaardige vlees- en visvervangers en hybride tussenproducten. De uitdaging voor de productontwikkeling in samenwerking met Kipster zat vooral in de eiwitsamenstelling van het restvlees. Deze is anders dan bij regulier vlees en bevat veel collageen. De optie voor een volledig vleesproduct werd daardoor snel losgelaten en er is gekozen voor een hybride product.

Het uiteindelijke product is een combinatie van 25 procent dierlijke eiwitten van Kipster restvlees en 75 procent plantaardige eiwitten zoals tarwe, erwt en soja. De duurzaamheid van het product staat niet alleen voor het dierlijke maar ook voor het plantaardige aandeel hoog in het vaandel. De plantaardige ingrediënten komen van duurzame Europese telers, zoals soja van Oostenrijkse bodem waarbij 85 procentvan de energie in de processen hernieuwbaar is. De reepjes hebben een hoog eiwitgehalte en een laag vet- en zoutgehalte. De reepjes zijn gegaard en geschikt voor alle soorten roerbakgerechten.

Innovatieprijs Regio FoodValley

In Regio Foodvalley wordt volop gewerkt aan de toekomst. Met slimme ideeën, onverwachte samenwerkingen en een gezonde dosis pragmatisme komen bedrijven tot de mooiste innovaties. De Innovatieprijs Regio Foodvalley zet deze innovaties – én de ondernemers die ze ontwikkelden – in de spotlights. De onafhankelijke vakjury bracht negenentwintig inzendingen terug tot vijf genomineerden. De vakjury kijkt naar originaliteit, impact, duurzaamheid, circulariteit en sector-overstijgende samenwerking.

Lees ook
Meer supermarktomzet voor voeding met duurzaamheidskeurmerk

Meer supermarktomzet voor voeding met duurzaamheidskeurmerk

De supermarktomzet aan duurzame voeding wordt steeds groter. In 2021 had 22 procent van de omzet aan voeding een duurzaamheidskeurmerk. In 2013 was dit nog maar 8 procent. Vooral producten als varkensvlees, verse vis, thee en eieren hebben vaak een duurzaamheidskeurmerk. Dit blijkt uit de Monitor Duurzaam Voedsel 2021 van Wageningen University & Research...

Broers zetten zout water om naar drinkwater

Broers zetten zout water om naar drinkwater

Broers Tammo en Jort Wildschut lanceren het merk Sea Water. Hiervoor zetten ze lokaal zeewater om naar drinkwater. Hiermee willen ze bewustzijn creëren voor de wereldwijde waterschaarste en consumenten stimuleren om lokaal water te drinken.

Meatable presenteert worst gemaakt van gecultiveerd varkensvlees

Meatable presenteert worst gemaakt van gecultiveerd varkensvlees

Meatable produceert varkens- en rundvlees op basis van één dierlijke cel. 20 juli presenteerde de kweekvleesproducent de eerste beelden van een worst gemaakt van gecultiveerd varkensvlees. Meatable verwacht dit product in 2025 op de markt te kunnen brengen.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren