Douwe Egberts gaat terug naar de beurs

douwe-egberts-wikimedia

JDE Peet’s, het moederbedrijf achter Douwe Egberts, gaat naar de Amsterdamse beurs. Dat heeft het bedrijf bevestigt naar aanleiding van een artikel in de Financial Times. JDE Peet’s zal voor 700 miljoen euro aan nieuwe aandelen uitgeven.

Een datum is niet genoemd, maar binnen enkele weken zal het Amerikaanse JDE Peet’s naar de beurs in Amsterdam gaan. De nieuwe aandelen zijn deels voor particuliere beleggers en deels voor institutionele beleggers. Daarnaast hoopt JDE Peet’s dat bestaande aandeelhouders een deel van hun aandelen zullen verkopen. Op dit moment zijn Mondelez en JAB Holdings de twee grootste aandeelhouders van het bedrijf.

De beursgang stond al eerder op de planning, maar werd in maart dit jaar uitgesteld omdat de beurzen waren gekelderd door de coronacrisis. Douwe Egberts was ooit al een tijdje beursgenoteerd, maar werd daar in 2013 afgehaald na overname door het Duitse JAB. JDE Peet’s ontstond nadat Douwe Egberts in 2014 fuseerde met de koffieactiviteiten van Mondelez (die onder andere het koffiemerk Jacobs gebruikte) en in 2019 met het Amerikaanse Peet’s. Vorig jaar zou JDE Peet’s 130 miljard koppen thee en koffie hebben verkocht, goed voor een omzet van 6,9 miljard euro.

Lees ook
Koffiebedrijf Wakuli haalt 1,8 miljoen euro op

Koffiebedrijf Wakuli haalt 1,8 miljoen euro op

Rubio Impact Ventures investeert samen met een aantal business angels 1,8 miljoen euro in koffiebedrijf Wakuli. De Amsterdamse start-up, die in 2019 werd opgericht door Yorick Bruins en Lukas Grosfeld, steekt het geld in een ambitieus groeiplan.

Rapport wijst uit: we missen gezamenlijk koffie- en theeleuten

Rapport wijst uit: we missen gezamenlijk koffie- en theeleuten

Na kraanwater blijven koffie en thee de meest gedronken dranken in Nederland. Door de coronamaatregelen halen mensen minder vaak koffie (to-go) buiten de deur. Het koffie-/theemomentje met familie en vrienden wordt gemist.

Fusie UTZ en Rainforest Alliance

Fusie UTZ en Rainforest Alliance

De kikker in het logo blijft, maar door de fusie van het Nederlandse UTZ en de Amerikaanse Rainforest Alliance verandert er ook een hoop: gedeelde verantwoordelijkheid en strengere eisen voor mensenrechten en klimaatslimme landbouw, bijvoorbeeld. Beter gebruik van data moet bovendien de transparantie in de keten vergroten.  Anders dan de naam...