Chemiebedrijf DSM gaat samenwerken met de Amerikaanse “digital health provider” Panaceutics. Samen willen zij de consumenten meer gepersonaliseerde voeding bieden. Daarnaast ziet DSM de samenwerking ook als een manier om de eigen producten voor gepersonaliseerde geneeskunde te verbeteren.

Dankzij de samenwerking heeft het jonge Amerikaanse bedrijf een platform om diens technologieën toe te passen en verder te ontwikkelen. DSM en Panaceutics willen samen nieuwe producten ontwikkelen op het gebied van gepersonaliseerde voeding. Op dit moment biedt Panaceutics voedingsmiddelen aan in de vorm van gel of puree. Waarschijnlijk komen daar in de toekomst gepersonaliseerde drankjes en repen bij.

DSM zal de exclusieve producten van Panaceutics Nutrition op de markt brengen en verkopen in onder andere Noord- en Zuid-Amerika, Europa en Azië.

Persoonlijke voeding

De technologie van Panaceutics berust op digitale data van dagelijkse gewoontes, genomics en biomarkers van consumenten. Door deze data met elkaar te combineren kunnen gepersonaliseerde voedingsmiddelen gemaakt worden. Wanneer een consument zo’n gepersonaliseerd product tot zich neemt, is het niet meer nodig om andere supplementen te gebruiken.

Miljardenindustrie

DSM verwacht dat markt voor gepersonaliseerde voeding blijft groeien omdat mensen steeds beter geïnformeerd zijn over het belang van gezondheid. Peter De-Meester, vicepresident Global Strategy and Personalized Nutrition bij DSM gelooft dat gepersonaliseerde voeding de voedings- en supplementenmarkt gaat veranderen, en dat deze tak gaat doorgroeien tot een miljardenindustrie.

Altijd op de hoogte blijven?