DSM reorganiseert voedingstak en schrapt 350 banen

dsm-kantoor

Chemieconcern DSM heeft een reorganisatie aangekondigd van de divisie voeding, die ervoor moet zorgen dat de organisatie efficiënter en behendiger zijn producten in de markt kan zetten. Door de reorganisatie verliezen 350 mensen hun baan, een aantal in Nederland maar vooral in Zwitserland en de VS. De ontslagen vallen vooral op centraal en managementniveau.

Onder de naam Fit for Growth wil DSM een nieuwe manier van werken invoeren voor de bedrijfstak die zich richt op voeding en diervoeder. Met een simpeler operationeel model wil het concern beter en behendiger kunnen inspelen op de eisen van klanten en hun markt. Met een focus op meer innovatie wil DSM ook beter zijn commerciële kansen in de markt benutten. Ook moet de organisatie daarmee efficiënter worden. Zo wordt de tak menselijke voeding ingedeeld in twee zakelijke onderdelen, een gericht op de voedingsmiddelenindustrie en een gericht op babyvoeding, farma en voedingssupplementen.

DSM kondigde de reorganisatie aan bij de presentatie van de jaarcijfers. In 2019 daalde de omzet van DSM licht van €9,3 miljard naar €9 miljard. De divisie voeding is goed voor het merendeel van de omzet van DSM, met €6 miljard in 2019.

Lees ook
Gezondheid, voeding en bioscience worden focus bij DSM

Gezondheid, voeding en bioscience worden focus bij DSM

DSM gaat zich volledig richten op het adresseren van de maatschappelijke en milieu-uitdagingen van voedselproductie en consumptie wereldwijd. Dat betekent dat het bedrijf de bedrijfsstructuur vereenvoudigt.

Meatable en DSM ontwikkelen samen kweekvleesmedium

Meatable en DSM ontwikkelen samen kweekvleesmedium

Meatable slaat de handen ineen met DSM om groeimedia voor kweekvlees te ontwikkelen. Kweekvlees of gecultiveerd vlees staat nog in de kinderschoenen. Een van de grootste uitdagingen bij de ontwikkeling ervan is het groeimedium waarin het gekweekte vlees kan groeien. Kweekmedia zijn vloeistoffen gevuld met onder meer koolhydraten, eiwitten, vitamines...

DSM lanceert platform voor gepersonaliseerde voeding

DSM lanceert platform voor gepersonaliseerde voeding

Koninklijke DSM steunt de lancering van Hologram Sciences met $100 miljoen (circa €850.000). Het Amerikaanse health tech-bedrijf biedt op de consument gerichte gepersonaliseerde oplossingen voor voedingvraagstukken.