DSM wint social media-award Food Top 100

DEN BOSCH - DSM heeft de Food Top 100 award in de categorie social media gewonnen. Opvallend is dat het geen consumentenmerk is dat de prijs wint, maar een bedrijf dat zich onderscheidt met zijn corporate communicatiebeleid.

DSM voert op elk medium consistent het corporate beeld door. DSM is internationaal gericht maar heeft ook een Twitter-account voor alleen Nederlandse volgers. Het bedrijf heeft alle kanalen waarop het actief is strak op orde en reageert goed op vragen die binnenkomen.

Het social media-team zendt veel berichten, maar creëert ook interactie, zoals op de LinkedIn company-pagina. DSM behaalt een voorsprong op de andere genomineerden door zijn actieve aanwezigheid op Google+, waar de teller op meer dan 200.000 views staat. DSM bevindt zich op Facebook (DSMCompany, 36.000+ fans), Twitter (internationaal @dsm, 20.000+ volgers; nationaal @dsmNederland, 1700+ volgers), LinkedIn (43.000+ volgers), YouTube en Google+.

Op de website van DSM worden bezoekers door middel van een button naar elk social medium gelinkt. Het bedrijf voert op ieder medium consistent het corporate beeld door, waarmee herkenbaarheid wordt gecreëerd.

Knorr

Op 2 in de categorie social media staat Knorr (Unilever) dat een zeer professionele Facebook-pagina heeft en gebruikmaakt van apps die aanzetten tot het liken van de pagina. Knorr heeft 8 miljoen fans op Facebook. Reageren gebeurt snel en redelijk persoonlijk.

Verse Oogst

Op 3 staat Verse Oogst (The Greenery). Onder de naam Verse Oogst verspreidt The Greenery informatie die door de consument wordt gewaardeerd. Door feitjes over groente en fruit, recepten en wekelijks een teler centraal te stellen, wint Verse Oogst op zowel Facebook (14.000 likes) als Twitter de lezer voor zich. Op beide social media is de reactiesnelheid hoog. Een tweet naar @verseoogst, met een vraag over de energiewaarde van komkommers, leverde een uitgebreid antwoord op van de redactie.

Thumbs up

De vierde plaats is voor Vivera (Enkco Foodgroup). Beemster Kaas (Cono Kaasmakers) completeert de top-5. Merken en bedrijven die net buiten de top-5 vallen zijn: Unox (Unilever), Optimel (FrieslandCampina) en Kwekkeboom (Buitenfood/Royaan). Andere merken die goed presteren op social media, en op de Food Top 100 ranglijst worden beloond met een 'thumbs up-icoontje', zijn: Campina (FrieslandCampina), Ben & Jerry's (Unilever), Van Dobben (Buitenfood/Royaan), Kips (Meatpoint), Magnum (Unilever) en Heineken.

Shortlist

Voor de social media award heeft de redactie van EVMI de activiteiten op social media van de 100 ondernemingen in de Food Top 100 en vele merken van die bedrijven in kaart gebracht en samen met social media-deskundige Claartje Visser een shortlist van 15 bedrijven gemaakt. Daarbij werd ook gebruikgemaakt van een undercover Food Top 100-twitterster om de reactiesnelheid van de kwaliteit van de reactie te beoordelen. Visser heeft vervolgens de top-5 samengesteld.

Food Top 100

De Food Top 100 bevat de grootste Nederlandse bedrijven in de voedingsmiddelenindustrie, gerangschikt naar omzet. De Food Top 100 wordt aangevoerd door Unilever. Naast een award voor het grootste voedingsmiddelenbedrijf en de social media-award zijn er awards uitgereikt voor R&D en werkgelegenheid.

De Food Top 100 is een initiatief van EVMI. De ranglijst  is samengesteld door Onno van Bekkum van CO-OP Champions.

Lees ook:

 
Lees ook
Foodwatch dient klacht in tegen McDonald’s

Foodwatch dient klacht in tegen McDonald’s

Voedselwaakhond Foodwatch stelt dat McDonald’s de regels heeft gebroken wat betreft kindermarketing en dient daarom bij de Reclame Code Commissie (RCC) een klacht in tegen de fastfoodketen.

Oatly mikpunt online kritiek

Oatly mikpunt online kritiek

Oatly krijgt de afgelopen dagen veel kritiek over zich heen. Het bedrijf is een samenwerking aangegaan met investeringsmaatschappij Blackstone, die in verband wordt gebracht met bedrijven die het Amazonewoud kappen voor sojateelt.

Zo gebruik je Linkedin voor B2B sales en marketing

Zo gebruik je Linkedin voor B2B sales en marketing

Terwijl social media niet meer weg te denken is als tool in consumentenmarketing, worden zulke platformen in de business-to-businesskant lang niet altijd op waarde geschat. Met bestaande contacten en het (koud) bellen van prospects kom je er wel, wordt nog steeds gedacht. ‘Zo deed ik het ook’, zegt Perry van Beek. ‘Maar toen in 2008 de crisis begon...