'Stijging consumptie vleesvervangers en plantaardige zuivelvarianten'

green protein alliance

De Green Protein Alliance meldt dat de supermarktverkoop van vleesvervangers in Nederland in 2017 steeg. De consumptie nam toe met 17 procent ten opzichte van 2016. De plantaardige zuivelvarianten groeide met 6,6 procent. Daarnaast daalde de retailverkoop (supermarkten) van vlees (-1,7 procent) en zuivel (-1,3 procent). Dit blijkt uit cijfers van marktbureau IRI.

Dit betekent volgens de Green Protein Alliance dat steeds meer Nederlanders de smaak van plantaardige variaties waarderen. Anders gaan eten is in het belang van de gezondheid en het klimaat, maar tegelijkertijd stelt de organisatie vast dat we nog lang geen voor mens en milieu gezond evenwicht hebben bereikt.

“De uitkomsten zijn illustratief voor de verschuiving van dierlijke naar plantaardige eiwitconsumptie door consumenten”, zo stelt woordvoerder Jeroen Willemsen. “Het is een krachtig teken en goed nieuws. We zijn met z’n allen goed op weg om minder vlees en zuivel (dierlijke eiwitten) en meer noten, peulvruchten, paddenstoelen, vleesvervangers en zuivelalternatieven te eten. De duurzaamheidswinst die we op deze wijze realiseren is enorm. Iedereen begrijpt dat het simpelweg beter is om plantaardige eiwitten die voor menselijke consumptie geschikt zijn zelf op te eten, in plaats van ze aan dieren te voeren met alle verliezen van dien. En aan het aanbod ligt het niet: er zijn inmiddels talloze plantaardige eiwitrijke producten, voor elk moment van de dag.”

De Green Protein Alliance is een brede maatschappelijke coalitie van bedrijven, wetenschap, onderwijs, kennispartners, NGO’s en de overheid. De GPA pleit voor grootschalige inzet van private en publieke middelen voor de maatschappelijke gedragsverandering naar een meer plantaardig eetpatroon. Gezien het publieke belang (volksgezondheid, duurzaamheid, economie) is een investering in permanente voorlichting van alle stakeholders inclusief de overheid een vereiste en essentieel.

Lees ook:

     
Lees ook
Unilever wil meer plantaardig, minder verspilling en voedzamer

Unilever wil meer plantaardig, minder verspilling en voedzamer

Unilever presenteert vandaag het nieuwe 'Future Foods' initiatief dat een gezonder en duurzamer wereldwijd voedselsysteem moet ondersteunen.

Beurswaarde Beyond Meat onderuit door aankondiging McPlant

Beurswaarde Beyond Meat onderuit door aankondiging McPlant

McDonald's brengt met ingang van volgend jaar een eigen lijn vleesvervangers onder de naam McPlant. Het eerste vleesvrije product wordt een McPlant-burger, daarna volgen ook plantaardige kipstukjes en ontbijtbroodjes.

DP&S behaalt als eerste bedrijf wereldwijd de Plant-Based Global Standard

DP&S behaalt als eerste bedrijf wereldwijd de Plant-Based Global Standard

Ingrediëntenverhandelaar Dutch Protein & Services (DP&S) voldoet als eerste bedrijf wereldwijd aan de Plant-Based Global Standard. Dit betekent dat ingrediënten vrij zijn producten van dierlijke oorsprong en niet in contact zijn geweest met dierlijke producten.