Duitse consumenten besparen op vlees vanwege inflatie

Wiener Schnitzel_Unsplash

Foto: Mark König/Unsplash

Inflatie beïnvloedt het koopgedrag van veel consumenten, ook bij onze oosterburen. 31 procent van de Duitsers kan zich hun gebruikelijke vleesconsumptie niet meer veroorloven. Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van Vion voor de Vion Consumer Monitor.

Aan het marktonderzoek van GfK deden 2.000 Duitse huishoudens mee. Een meerderheid geeft aan vlees nog steeds als onmisbaar onderdeel van de voeding te beschouwen. Maar vanwege de inflatie geeft 31 procent aan dat ze de gebruikelijke vleesconsumptie niet meer kunnen betalen. Dit is terug te zien in de verkoopvolumes van vlees. Deze dalen gestaag.

Hoge vleesprijzen

Vanwege de gestegen vleesprijzen kiest bijna een kwart van de ondervraagden voor andere vleesproducten als gehakt en andere vleessoorten als varken en gevogelte. “Hier is een duidelijke breuk te zien met de coronajaren 2020 en 2021, waarin premium producten de voorkeur kregen op het bord van Duitse huishoudens”, meldt de Vion Consumer Monitor. “Het verband tussen kwaliteit en prijs zit echter stevig verankerd in de hoofden van de mensen: ruim 70 procent van de huishoudens zou wel eens meer geld uitgeven voor een bijzonder goed stuk vlees.”

Regionaal en dierenwelzijn

Regionale herkomst en dierenwelzijn zijn nog steeds belangrijke factoren voor de Duitse consument. 75 procent heeft een voorkeur voor vlees uit de regio en 65 procent let op dierenwelzijnsrogramma’s. Maar de prijs speelt een steeds grotere rol bij de aankoopbeslissing. Vion Consumer Monitor: “Wel neemt de bereidheid af om er meer geld aan uit te geven. Bij de keuze tussen een lagere prijs en de kwaliteitscriteria spreken de resultaten een nog duidelijkere taal: als het om regionale herkomst gaat, geeft 39 procent voorrang aan prijs en zelfs 44 procent als het gaat om biologische kwaliteit.”

Bron: Vion

Geen nieuws van Vleesmagazine meer missen? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke donderdag het laatste nieuws.

Inschrijven nieuwsbrief

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Consumenten kopen meer biologische producten

Consumenten kopen meer biologische producten

Afgelopen jaar kozen consumenten vaker voor biologisch. Volgens een analyse van GfK gaven consumenten in 2022 36 procent meer uit aan biologische producten. GfK presenteerde het onderzoek afgelopen week tijdens de Biobeurs.

Minder inflatie, maar voedingsprijzen blijven hoog

Minder inflatie, maar voedingsprijzen blijven hoog

In november daalde de inflatie naar 11,2 procent. Maar in vergelijking met vorig jaar betalen consumenten nog altijd veel meer voor hun eten en drinken. Dat blijkt uit een analyse over de maand november van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

ABN AMRO: Druk op bestedingen remt herstel drankenindustrie

ABN AMRO: Druk op bestedingen remt herstel drankenindustrie

De productie van de drankenindustrie ligt weer boven het niveau van 2019. Veel producenten zijn nog niet over de klap van de coronacrisis heen, terwijl er een nieuwe uitdaging voor de deur staat: dalende consumentenbestedingen. Dat meldt ABN AMRO in de Sectorprognose Food.