Duitsland kiest voor het voedselkeuzelogo Nutri-Score. Dat maakte de Duitse minister voor Voeding en Landbouw, Julia Klöckner, deze week bekend.

Bij de keuze voor een voedselkeuzelogo is de Duitse regering niet over één nacht ijs gegaan. In opdracht van het ministerie heeft het Max Rubner-Institut eerst verschillende modellen op hun voedingswetenschappelijke merites laten doorrekenen. Daarna hebben ronde tafelgesprekken plaatsgevonden met de (politieke) coalitiegenoten, de Verbraucherzentrale Bundesverband (de Duitse Consumentenbond) en de Lebensmittelverband Deutschland (BLL), de voedingsmiddelenindustrie. In die gesprekken is vastgesteld welke logo's in een consumentenonderzoek nader getoetst zouden worden. Met dit traject voldoet Duitsland aan de Europese voorwaarden voor de invoering van een voedselkeuzelogo. Voor het consumentenonderzoek werden ruim 1.600 consumenten geïnterviewd. Van de vier onderzochte logo's bleek het van oorsprong Franse Nutri-Score overtuigend het begrijpelijkst te zijn.

Julia Klöckner: "Ik ga de Nutri-Score invoeren als voedingswaarde-etiket voor Duitsland. Daarmee neem ik een in Europees verband geldige beslissing in een debat dat al meer dan tien jaar op een zeer emotionele - en soms polariserende - manier wordt gevoerd. Daarom is het des te belangrijker dat de wetenschappelijke analyse en het consumentenonderzoek dat we nu hebben uitgevoerd, ons een betrouwbare en betrouwbare gegevensbasis verschaffen."

Mijlpaal in de voedingspolitiek

Klöckner spreekt van "een mijlpaal in de voedingspolitiek." De uitkomsten van het consumentenonderzoek geven voor haar de doorslag. "Nutri-Score is wetenschappelijk onderbouwd en de bekende zwakke punten van het algoritme zijn geoptimaliseerd," voegde ze nog toe. De minister zal op korte termijn een wetsvoorstel indienen.

In het consumentenonderzoek werden vier mogelijke logo's met elkaar vergeleken. Twee Duitse en twee internationale: Nutri-Score, het door het Duitse Max Rubner-instituut ontwikkelde MRI-model, het internationaal gebruikte Scandinavische Keyhole en het door de Duitse levensmiddelenindustrie ontwikkelde BLL-model. Nutri-Score kreeg de voorkeur van 57% van de ondervraagden. Het MRI-model scoorde 28%, Keyhole 7% en BLL 5%. Van de respondenten vond 70% Nutri-Score begrijpelijk, 60% kon uit de voeten met het MRI-model, 35% met Keyhole en 21% met BLL. Wat volgens Klöckner ook een belangrijke rol speelde, was dat Nutri-Score vooral aan bleek te slaan bij 2 groepen mensen die een steuntje in de rug bij hun aankoopbeslissingen goed kunnen gebruiken: bij 67% van degenen die zich zelden of nooit bezighouden met de samenstelling van levensmiddelen, en bij 64% van de mensen met een BMI van meer dan 30 (obers).

Nederland worstelt nog

In Nederland worstelt het ministerie van staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS) nog steeds met de keuze voor een logo. Het Nederlandse Voedingscentrum vindt het te vroeg om zomaar voor Nutri-Score te gaan. Dat heeft er mede mee te maken dat de Schijf van Vijf en Nutri-Score niet makkelijk te verenigen zijn, vertellen ons verschillende bronnen. De Nederlandse groentenverwerker HAK vindt de discussie mooi geweest en koos - mede omdat het merk in België en Duitsland actief is - alvast voor Nutri-Score. Inmiddels heeft de Zwitserse multinational Nestlé en hebben de regeringen van Frankrijk, Spanje, België, Zwitserland en nu dus ook Duitsland voor Nutri-Score gekozen. Nederland is bezig met eigen onderzoek en wil zelf kunnen vaststellen of het van origine Franse Nutri-Score wel kosher is.

Bron: Foodlog, 30/09/2019

Altijd op de hoogte blijven?