‘Duurder eten geeft positiever gevoel’

evmi-buffet

ITHACA – De prijs van voedsel heeft invloed op de smaakbeleving. Net zoals de prijs ook inwerkt op gevoelens van overeten en schuld. Hoe meer mensen betalen, hoe positiever ze over het algemeen zijn.

Dat stellen onderzoekers van de Amerikaanse Cornell University, meldt Vlees+.

“We waren verbaasd dat de prijs weinig tot geen invloed had op de hoeveelheid die we eten, maar des te meer hoe we de ervaring interpreteren”, aldus onderzoeker Brian Wansink.

“Door simpelweg de prijzen in een restaurant flink te laten dalen, verandert de waardering van de klanten enorm.”

Buffetrestaurant

Het onderzoek vond plaats in een kwalitatief goed Italiaans buffetrestaurant. In het restaurant konden mensen kiezen uit 139 gerechten op basis van een ‘all you can eat-principe’. De prijs lag op 4 tot 8 dollar.

Tijdens het eten werd de proefpersonen gevraagd om het eerste, middelste en laatste gerecht te beoordelen op een schaal van 1 tot 9.

Minder enthousiasme

De deelnemers die 8 dollar voor hun maaltijd betaalden, beoordeelden de gerechten gemiddeld 11 procent hoger, dan de proefpersonen die voor 4 dollar aten.

Een goedkoop menu zorgde ook vaker voor een gevoel van overeten, schuldgevoelens en een verminderd enthousiasme naarmate de maaltijd vorderde.

Geen invloed op hoeveelheid

“We waren heel verbaasd over het gevonden patroon”, stelt onderzoeker Ogze Sigirci. “Prijs maakt voor de hoeveelheid die je eet niet uit: als het er is, eet je het op. Maar hoe je je voelt bij de maaltijd en hoe je een restaurant beoordeelt, blijkt wel degelijk bepaald te worden door hoeveel je betaalt.”

Volgens de onderzoekers kunnen de resultaten helpen om de restaurantbeleving te verbeteren. Daarbij kunnen ze ook gebruikt worden om mensen gezonder te laten eten.

De resultaten van het onderzoek zijn door Sigirci gepresenteerd op Experimental Biology 2014.

Lees ook:

Lees ook
Brancheorganisatie vleessector vindt Week Zonder Vlees te commercieel

Brancheorganisatie vleessector vindt Week Zonder Vlees te commercieel

De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) haalt aan dat er nogal wat commerciële partijen bij de Nationale Week Zonder Vlees betrokken zijn, en dat daarom het “maatschappelijk & duurzaam profiel” wordt overschaduwd door marketingdoeleinden van de producenten. Een hoop commerciële partijen zijn betrokken bij de Week...

BEUC aan Europese Commissie: bescherm consumenten tegen acrylamide

BEUC aan Europese Commissie: bescherm consumenten tegen acrylamide

Tien consumentenorganisaties, waaronder de Nederlandse Consumentenbond, hebben onderzocht hoeveel acrylamide er in ons eten zit. Te veel, concluderen ze. De overkoepelende consumentenorganisatie BEUC adviseert bindende maxima en meer duidelijkheid naar consumenten. In de herfst van 2018 hebben tien consumentenorganisaties, verspreid over Europa, producten...

Darmbacterie ontdekt die onverteerbare vezels helpt verteren

Darmbacterie ontdekt die onverteerbare vezels helpt verteren

Nieuw-Zeelandse wetenschappers ontdekten de eerste darmbacterie die zich gespecialiseerd heeft in het afbreken van de onverteerbare voedingsvezel pectine. Het onderzoek is gepubliceerd in het gerenommeerde ISME Journal van Nature. Vezels spelen een belangrijke rol in onze spijsvertering, maar veel plantenvezels zijn moeilijk verteerbaar....