‘Duurder eten geeft positiever gevoel’

1 mei 2014

ITHACA – De prijs van voedsel heeft invloed op de smaakbeleving. Net zoals de prijs ook inwerkt op gevoelens van overeten en schuld. Hoe meer mensen betalen, hoe positiever ze over het algemeen zijn.

Dat stellen onderzoekers van de Amerikaanse Cornell University, meldt Vlees+.

“We waren verbaasd dat de prijs weinig tot geen invloed had op de hoeveelheid die we eten, maar des te meer hoe we de ervaring interpreteren”, aldus onderzoeker Brian Wansink.

“Door simpelweg de prijzen in een restaurant flink te laten dalen, verandert de waardering van de klanten enorm.”

Buffetrestaurant

Het onderzoek vond plaats in een kwalitatief goed Italiaans buffetrestaurant. In het restaurant konden mensen kiezen uit 139 gerechten op basis van een ‘all you can eat-principe’. De prijs lag op 4 tot 8 dollar.

Tijdens het eten werd de proefpersonen gevraagd om het eerste, middelste en laatste gerecht te beoordelen op een schaal van 1 tot 9.

Minder enthousiasme

De deelnemers die 8 dollar voor hun maaltijd betaalden, beoordeelden de gerechten gemiddeld 11 procent hoger, dan de proefpersonen die voor 4 dollar aten.

Een goedkoop menu zorgde ook vaker voor een gevoel van overeten, schuldgevoelens en een verminderd enthousiasme naarmate de maaltijd vorderde.

Geen invloed op hoeveelheid

“We waren heel verbaasd over het gevonden patroon”, stelt onderzoeker Ogze Sigirci. “Prijs maakt voor de hoeveelheid die je eet niet uit: als het er is, eet je het op. Maar hoe je je voelt bij de maaltijd en hoe je een restaurant beoordeelt, blijkt wel degelijk bepaald te worden door hoeveel je betaalt.”

Volgens de onderzoekers kunnen de resultaten helpen om de restaurantbeleving te verbeteren. Daarbij kunnen ze ook gebruikt worden om mensen gezonder te laten eten.

De resultaten van het onderzoek zijn door Sigirci gepresenteerd op Experimental Biology 2014.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?