'Duurzaam steeds meer op de agenda'

6 februari 2012

BREUKELEN – “Duurzaamheid staat steeds meer op de agenda”, zei André Nijhof van Nyenrode op het symposium rond de Food Top 100. De foodsector is volgens hem een van de sterkste sectoren op dit vlak.

Toch kiezen ondernemers bij duurzaamheid nogal eens voor de gemakkelijke uitweg. “Ze zeggen bijvoorbeeld: ‘we hebben al spaarlampen’, ‘we willen wel, maar de klant vraagt er niet om’, of ‘we willen wel, als er maar een business case is.’”

Volgens Nijhof moet het vertrekpunt naar duurzaamheid het ketenperspectief zijn. “Het gaat om optimalisaties in de keten, duurzaamheid als onderscheidend vermogen, het betreden van nieuwe markten en een nieuw type leiderschap.”

Issue centraal

Voor wat het leiderschap betreft staat volgens hem niet meer het bedrijf maar het issue centraal. “Communiceer ook waar je tegen problemen oploopt zodat toeleveranciers en klanten kunnen helpen om duurzaamheid in de keten te bereiken.”

“Elke benadering van duurzaam ondernemen kan leiden tot innovaties”, stelt Nijhof. “Het vergt creativiteit, openheid en vasthoudendheid om als wegbereider een duurzaam pad mogelijk te maken.”

Bekijk een foto-impressie van de Food Top 100

  • Food-awards voor IFF, Hilckmann en Unilever (2 februari 2012)
  • Zie ook:
  • Food Top 100

    Kijk in ons nieuwsoverzicht voor:

    Alle berichten over de Food Top 100

    Altijd op de hoogte blijven?