Duurzaamheid
suikerklontjes

Albert Heijn geeft klanten krijgen meer inzicht in suiker en andere voedingswaarden met de suikerwijzer in de winkel en een nieuw etiket dat klanten veel meer informatie geeft over de 11.000 eigen merkproducten. Zo kunnen zij op het nieuwe etiket zien hoeveel toegevoegd suiker in het product zit. Dat maakt de supermarkt vandaag (11 juni) bekend.

Daarnaast ambieert Albert Heijn om eind 2020 één miljard minder suikerklontjes in de eigen producten te hebben. De teller staat nu op ruim 300 miljoen klontjes. Albert Heijn en het Diabetes Fonds gaan 11 juni met verschillende partijen uit de voedingsindustrie in gesprek om suikerreductie te versnellen. Ook geeft het Diabetes Fonds het startsein voor de beweging: Het Nieuwe Zoet.

Suikerreductie Albert Heijn

Minder suiker in producten is niet makkelijk. Suiker doet niet alleen iets met de smaak, het is ook bepalend voor de structuur, textuur en houdbaarheid van producten. Albert Heijn haalde de afgelopen jaren geleidelijk suiker uit producten. Dit jaar werden onder andere de frisdranken en de pastasauzen aangepakt. Vanaf 11 juni zijn de ontbijtgranen van het huismerk in suiker verlaagd en worden vijf nieuwe geroosterde muesli’s geïntroduceerd met minder suiker.

Hanneke Dessing, directeur van het Diabetes Fonds: ”Nederlanders krijgen teveel suiker binnen. Dat moet veranderen om de explosieve groei van het aantal mensen met overgewicht en ziektes als diabetes type 2 te stoppen. Supermarkten en de industrie spelen hierin een belangrijke rol. Niet alleen door minder suiker in hun producten te doen, ook door inzicht te geven in de suikerconsumptie en alternatieven te bieden. Daarom zijn we blij dat Albert Heijn samen met ons optrekt en als eerste retailer aansluit bij de nieuwe en inspirerende beweging van het Diabetes Fonds: Het Nieuwe Zoet. We hopen dat nog vele partijen bij ons aansluiten.”

Nieuw etiket

Steeds meer consumenten zijn bewust bezig met hoeveel suiker zij binnenkrijgen. Ze willen niet alleen minder suiker in producten, maar vragen ook meer inzicht in de samenstelling van de producten. Op basis van klantonderzoek ontwikkelde Albert Heijn een nieuw etiket voor de eigen merkproducten dat meer transparantie biedt over het product.

Naast het totaal aantal gram suiker en zout staat ook het aantal gram toegevoegd suiker en toegevoegd zout per 100 gram vermeld en geeft het etiket aan hoeveel van de dagbehoefte aan bijvoorbeeld suiker, zout en vet een portie van het product bevat. Verder worden E-nummers niet alleen als nummers vermeld, maar ook uitgeschreven omdat blijkt dat consumenten het vaak niet duidelijk vinden waar deze nummers voor staan.

Suikercampagne

11 juni start de suikercampagne waarin Albert Heijn via verschillende kanalen vertelt over de initiatieven op het gebied van suikerreductie en vragen van klanten over suiker beantwoordt. Later dit jaar volgen andere onderwerpen zoals verpakkingen.

Lees ook: 

Het Diabetes Fonds start Suiker Terugroepactie (9 april 2018)

Albert Heijn stopt minder suiker in de frisdrank voor kinderen ( )

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *