‘Burgers willen een rood stoplicht op ongezond voedsel’

13 april 2018

In 2016 verdween het voedselkeuzelogo het Vinkje, onder druk van onder meer de Consumentenbond. Maar hoe kun je de consument dan helpen een verantwoorde keus te maken uit het overweldigende voedselaanbod? Door een nieuw voedselkeuzelogo te introduceren. In stoplichtkleuren, volgens de Consumentenbond.

Door Cécile Janssen - Foodlog

Levensmiddelenproducenten zijn al wettelijk verplicht de samenstelling van hun product op het etiket te vermelden. Maar niet alle consumenten lezen tijdens het boodschappen doen uitgebreid de etiketten. Daarom is het van belang, vindt de Consumentenbond, dat fabrikanten de consument in één oogopslag informeren over de samenstelling van hun product. Dat kan met een voedselkeuzelogo op de voorkant, dat de uitgebreide informatie van het etiket helder duidt.

Vinkje

Het eerste voedselkeuzelogo, het Vinkje van de stichting Ik Kies Bewust, werd in 2016 ten grave gedragen. Het was op zijn minst 'onduidelijk', bleek bijvoorbeeld tijdens een Foodlogdebat en uit verhitte discussies in de media.

Maar hoe moet het dan wel? Dat is aan de overheid. Vanmiddag bood Combée het onderzoeksrapport 'Voedselkeuzelogo's' aan aan de woordvoerders preventiebeleid én voedselbeleid van de Tweede Kamer. De Consumentenbond roept in het tegelijk gepubliceerde position paper op tot nader onafhankelijk onderzoek, onder regie van de overheid, naar welk voedselkeuzelogo het beste is voor Nederlandse consumenten. Want 7 op de 10 Nederlanders hebben daar wel degelijk behoefte aan, concludeert de Consumentenbond op grond van het eigen vooronderzoek. En dan met name aan een voedselkeuzelogo dat werkt met stoplichtkleuren.

Stoplichtkleuren meest duidelijk

In het onderzoek 'Voedselkeuzelogo's' kreeg een representatief panel van ruim 1.000 consumenten drie voedselkeuzelogo’s voorgelegd: het Britse Verkeerslichtlogo, het Franse Nutri-Score en het Scandinavische Keyhole logo. Iets meer dan de helft van de panelleden, 51%, had een voorkeur voor het Verkeerslichtlogo, 29% voor Nutri-Score en 8% voor het Keyhole.

Ook gaf het panel aan dat een nieuw voedselkeuzelogo moet voldoen aan een aantal voorwaarden: het nieuwe voedselkeuzelogo moet ingevoerd worden door een onafhankelijke instantie, alle fabrikanten en supermarkten doen mee en het logo moet op álle producten vermeld worden, niet alleen op gezonde.

'Tegenhanger' voor verkooppraatjes

Bart Combée, directeur Consumentenbond: "Consumenten hebben een duidelijke voorkeur voor een voedselkeuzelogo dat werkt met verkeerslichtkleuren. Wij willen dan ook dat de overheid hier snel werk van maakt. Consumenten willen heldere informatie op de voorkant van verpakkingen, waarmee ze in één oogopslag kunnen zien hoe gezond of juist ongezond een product is." Bijkomend voordeel, aldus Combée, is dat er dan meteen een "mooie tegenhanger ontstaat voor alle claims en andere verkooppraatjes van fabrikanten op de verpakkingen, die daarmee vaak hoge gehaltes suiker, zout en vet verdoezelen."

Altijd op de hoogte blijven?