Duurzaamheid

Eindelijk bewezen: vezels vullen, calorieën niet

Foto: Kamil Kaczor*
Foto: Kamil Kaczor*

Het gevoel dat je vol zit hoeft niet te betekenen dat je een volle maag hebt. WUR-promovendus Guido Camps onderzocht het verschil tussen vol voelen en vol zitten.

Door Gerda Bassa – Foodlog

Voedingsdeskundige Guido Camps, bekend geworden als finalist van ‘Heel Holland Bakt’, promoveerde aan de Universiteit van Wageningen op het verschil tussen vol voelen en vol zitten. Op Foodlog berichtten we al eerder over zijn onderzoek. Camps zette onder meer 15 proefpersonen shakes voor die net als een gemiddelde maaltijd opgebouwd waren uit 50% koolhydraten, 30% vetten en 20% eiwit. Het grote verschil zat in de dikte en hoeveelheid kilocalorieën (kcal); hij maakte shakes zo dik als yoghurt (dankzij vezels) met 100 kcal en shakes zo dun als melk met 500 kcal.

Via MRI-scans bekeek Camps onderzoeksteam de maaglediging. “We keken hoeveel milliliter de proefpersonen in hun maag hadden, hoe snel het eruit ging, of het een sneller verdween dan het ander en of er daadwerkelijk nog iets in de maag zat als de proefpersonen aangaven een vol gevoel te hebben”, vertelt hij de Volkskrant. Hij ontdekte dat proefpersonen die een dikke shake dronken, zich eerder en langer voller voelden, terwijl op de MRI te zien was dat hun maag eigenlijk al leeg was. Bij proefpersonen die een dunne shake hadden gedronken trad het tegenovergestelde effect op. Zij zeiden al snel weer wat te kunnen eten ondanks dat er nog shake in hun maag zat.

“Maaglediging heeft dus niets te maken met hoe dik een substantie bijvoorbeeld is, maar met de hoeveelheid calorieën die erin zitten. Subjectieve gevoelens, zoals hoe vol je je voelt, zijn juist niet afhankelijk van calorieën. Dat vermoedden we al, maar is nu voor het eerst duidelijk met MRI aangetoond”, aldus Camps. “Subjectieve gevoelens zoals hoe vol je je voelt, zijn juist niet afhankelijk van kilocalorieën.” Het mondgevoel van een dikke substantie zorgt direct voor verzadiging, nog voordat de maag bereikt is. Volgens Camps zit er “ergens een circuit dat jouw lichaam feedback geeft op basis van je mondgevoel. Dat het verzadigend geweest moet zijn. Dat geeft het effect dat je denkt dat je vol zit.”

‘Hou je gevoel voor de gek’

De uitkomsten van het onderzoek kunnen interessant zijn voor iedereen die overconsumptie wil verminderen, zoals diëtisten, de voedingsindustrie, afslankpreparatenfabrikanten en mensen die willen afvallen. Vezelrijke producten die niet veel kilocalorieën bevatten bewerkstelligen een verzadigd gevoel waardoor je minder eet en minder behoefte aan snoepen hebt. Camps adviseert mensen die gezonder willen eten, te “kijken hoe je je gevoel zo kunt beïnvloeden dat je je verzadigd voelt door voedsel dat niet veel calorieën bevat. Dingen die meer tijd en moeite kosten om te eten, werken vaak verzadigender.” Zo kun je beter een stuk fruit eten dan een fruitsapje drinken en zijn worteltjes een goede snacktip: “Die houden je lang bezig, zorgen voor veel gedoe met kauwen en slikken. Ze bevatten weinig calorieën, maar je zit er snel vol van.”

*Foto: Kamil Kaczor, Flickr

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *