Maaltijdbox met gepersonaliseerde voeding

2 november 2016

De Amerikaanse start-up Habit wil volgend jaar maaltijdboxen op basis van personalized nutrition in de VS thuis laten bezorgen. Voor de wetenschappelijke kant werkt het bedrijf samen met het Nederlandse TNO.

Dat meldt Foodlog. Habit geeft aan dat in de huidige maatschappij iedereen uniek en verschillend is, behalve als het gaat om voeding. Dat moet veranderen, want voeding heeft geen ‘one size fits all’. Met Habit kan een nieuwe ‘habit’ worden gestart.

Op celniveau

De gepersonaliseerde voeding van Habit is op celniveau afgestemd op de individuele persoon. Geïnteresseerde klanten krijgen een bloedtest thuisgestuurd. Uit de monsters wordt genetische informatie verkregen die samen met onder meer gewicht, lengte en buikomvang van de klant specifieke, op de persoon toegespitste informatie oplevert.

Voedingsplan op maat

Een team van voedingsdeskundigen, diëtisten, wetenschappers, chefkoks en voedingswetenschappers stelt aan de hand daarvan een gepersonaliseerd voedingsplan op, met onder meer recepten en ingrediënten. Klanten krijgen bovendien coaching op het gebied van wellness en gezonde voeding.

Dynamisch platform TNO

Voor het wetenschappelijke deel van gepersonaliseerde voeding is Habit een exclusieve samenwerking aangegaan met TNO. Het gaat volgens TNO om het dynamische gezondheidsplatform van TNO dat als basis dient voor de Habit-producten en -diensten.

Stofwisseling

TNO stond aan de wieg van een korte metabolische challenge-test. Deze is volgens TNO onmisbaar voor de wetenschappelijke benadering die Habit toepast. De challenge-test geeft inzicht in iemands stofwisseling,

Campbell investeert

De start-up is bedacht door de Amerikaan Neil Grimmer. De voormalige triatleet had eerder biologisch babyvoedingsbedrijf Plum Organics gestart, dat hij in 2013 voor 249 miljoen dollar heeft verkocht aan Campbell. Het Amerikaanse Campbell is met 32 miljoen dollar ook investeerder in Habit.

Lees ook:

Altijd op de hoogte blijven?