Duurzaamheid
Vaker Vega
© Voedingscentrum

Volgens het Voedingscentrum is vaker vegetarisch eten goed voor de gezondheid en het milieu. Met de nieuwe actie Vaker Vega! laat het centrum zien én proeven hoe eenvoudig en lekker het is om meer plantaardig en minder vlees te eten. De Vaker Vega-foodtruck doet deze week 6 steden in het land aan. Schrijfster en vegetariër Susan Smit verzorgde de aftrap in Amersfoort.

Consumenten kunnen bij de foodtruck een vegetarisch stamppotje proeven en receptenkaarten ophalen om zelf thuis aan de slag te gaan. Wie niet in de buurt woont, kan een kijkje nemen op groenbezig. Hier staan inspiratievideo’s en informatie over plantaardig en duurzaam eten. Ook deelt het Voedingscentrum via social media en de hashtag #VakerVega tips en filmpjes.

Flexitariërs

Nederland telt steeds meer flexitariërs. 55 procent van de bevolking eet 3 of meer dagen per week geen vlees tijdens de avondmaaltijd. “Consumenten vinden het soms nog wel lastig een maaltijd te maken zonder vlees”, zegt Corné van Dooren, expert Duurzaam Eten van het Voedingscentrum. “Met de actie Vaker Vega spelen we hierop in en laten we zien hoe makkelijk en lekker het is om vegetarisch te eten.”

Meer plantaardig en minder dierlijk eten heeft een positief effect op de gezondheid en het milieu. Dat blijkt uit wetenschappelijk onderzoek en vormt de kern van de Richtlijnen Goede Voeding van de Gezondheidsraad. Het Voedingscentrum heeft dit doorvertaald naar de Schijf van Vijf.

Plantaardige alternatieven

Het advies is dagelijks 250 gram groente te eten en wekelijks maximaal 500 gram vlees, waarvan niet meer dan 300 gram rood vlees. Dat zijn alle vleessoorten behalve kip en kalkoen. Nederlanders eten nu gemiddeld zo’n 750 gram vlees per week. Van Dooren: “Vlees kun je prima vervangen door ei, een handje ongezouten noten of een portie peulvruchten zoals bonen, kikkererwten en linzen. Een keer per week duurzame vis eten is ook een aanrader. Je kunt ook kiezen voor kant-en klare vleesvervangers. Kies dan voor de minst zoute.”

Vegetarische recepten

Het Voedingscentrum doet meer om plantaardig eten makkelijker te maken. “Onze receptendatabase bijvoorbeeld, heeft een filter voor vegetarische gerechten Daarnaast is onlangs ons nieuwe vegetarische kookboek Vandaag vegetarisch verschenen, met meer dan 60 vega-gerechten en handige tips”, aldus Van Dooren.

Lees ook:

Voedingscentrum: nog steeds veel suiker in pakjes drinken (17 augustus 2017)

Voedingscentrum vindt iets uit wat er al is (11 juli 2017)

App Voedingscentrum wijst de weg in etiketinformatie (13 april 2017)

 

 

 

 

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *