Duurzame foodbedrijven genomineerd voor de Koning Willem I Plaquette

EVMI_Koning Willem I Plaquette

De nominaties voor de Koning Willem I Plaquette voor Duurzaam Ondernemerschap 2018 zijn op 3 april bij Wageningen University & Research bekend gemaakt. Er zijn twaalf bedrijven genomineerd, waaronder verschillende foodbedrijven zoals De Verspillingsfabriek en Eosta.

Het is de vierde keer dat de Koning Willem I Plaquette wordt uitgereikt. Het aantal genomineerden wordt eind april teruggebracht naar drie finalisten. De stichting stelt tijdens de bestuursvergadering de winnaar vast. Daarna wordt de prijs op 28 mei 2018 uitgereikt.

Nominaties

De genomineerden zijn:

De bekendmaking van de genomineerden

De bekendmaking van de genomineerden werd omlijst door een programma met verschillende keynotes. Zo spraken Sigrid Helbig, directeur van The Economic Board, Rens Buchwaldt, lid van raad van bestuur Wageningen University & Research en Ruud Koornstra, Energiecommissaris van Nederland, over het belang en de toekomst van duurzaam ondernemerschap.

Anne-Marie Rakhorst, ondernemer en eigenaar van duurzaamheid.nl, voerde voorafgaand aan de bekendmaking een vraaggesprek met de kinderen Fulco en Chahrazad over ‘17 doelen die je deelt’. Fulco en Chahrazad zijn ambassadeurs van deze campagne, waarmee Rakhorst Nederland kennis wil laten maken met de ‘17 Werelddoelen’. Deze doelen zijn opgesteld door de Verenigde Naties om ervoor te zorgen dat de wereld gezonder, eerlijker en veiliger wordt voor iedereen. De kinderen overhandigden de twaalf genomineerde ondernemingen vervolgens één voor één de nominatiecertificaten.

European Business Awards for the Environment

Naast de nominatie voor de prijs kregen de genomineerden ook een uitnodiging om als Nederlandse afgevaardigden mee te dingen met de tiende editie van de prestigieuze European Business Awards for the Environment. Deze internationale prijs, die in oktober 2018 wordt uitgereikt door de Europese Unie, is bedoeld om ondernemingen te belonen die goed ondernemerschap combineren met eerbied voor het klimaat.

 
Lees ook
Zweden, Finland, België en Nederland promoten verkoop biologisch met nieuwe campagne

Zweden, Finland, België en Nederland promoten verkoop biologisch met nieuwe campagne

Nederland start samen met Zweden, Finland en België een nieuwe campagne om de verkoop van biologische producten te stimuleren. Het gaat om een nudging-campagne waarbij door middel van subtiele aanpassingen in de supermarkt en online omgeving de verkoop van biologische producten wordt gestimuleerd.

Digitaal magazine EVMI #2 verschenen

Digitaal magazine EVMI #2 verschenen

Vanaf vandaag is het digitale magazine van EVMI #2 te lezen.

Winnaars wedstrijd Gouden Tavola bekend

Winnaars wedstrijd Gouden Tavola bekend

Een ready made cocktail of mocktail, een bolvormig raspkaasje, crunchy zaden en granen, en volledig plantaardige sauzen. Dit zijn de winnaars van de vakwedstrijd Gouden Tavola in 2022.