‘Duurzamer eten levert direct milieuwinst op’

Duurzamer eten is simpel in een paar stappen mogelijk en levert ook direct grote milieuwinst op. Dat stelt het Voedingscentrum. Om het voedsel te produceren dat de gemiddelde Nederlander eet, is 1,6 hectare landbouwgrond nodig. Dat is 2,5 voetbalveld; bijna het dubbele van wat er per aardbewoner beschikbaar is.

Het Voedingscentrum heeft de online test herzien waarbij de consument erachter kan komen hoe groot zijn eigen voedselafdruk is. Dit kan door 15 meerkeuzevragen te beantwoorden.

Twee aardbollen

De ecologische voetafdruk van de Nederlander bedraagt 5,3 hectare. Daarvan is 1,6 hectare nodig voor de productie van voedsel. Als iedere wereldbewoner op aarde zo'n grote voedselafdruk zou hebben, zijn er voor het verbouwen van dit voedsel bijna 2 aardbollen nodig. Per wereldbewoner is er 1,8 hectare beschikbaar, waarvan 0,9 hectare voor voedsel.

Voedsel is ook verantwoordelijk voor maar liefst twee derde van ons totale waterverbruik. Voor de voedselproductie van de gemiddelde Nederlander is 3800 liter water per dag nodig, tegen een beschikbare hoeveelheid van 2740 liter per dag.

Snel en veel winst

Er valt snel en veel winst te behalen. Door bijvoorbeeld minder rood vlees te eten en minder voedsel te verspillen kan de consument zijn voedselafdruk al met 20 procent verlagen.

Met de vernieuwde Voedselafdruk-tool van het Voedingscentrum ziet de consument na het invullen van 15 meerkeuzevragen hoe groot zijn voedselafdruk en waterafdruk is.

Vervolgens kan hij een uitdaging kiezen. Deelnemers ontvangen dan twee weken lang tips die daarbij helpen.

Vrienden uitdagen

Als het is de deelnemer gelukt is om zijn voedselafdruk te verlagen, kan hij of zij weer een nieuwe uitdaging aangaan. Ook kunnen familie en vrienden via social media worden uitgedaagd.

Het Voedingscentrum geeft ook praktische tips om het voedselgebruik te verduurzamen.

Lees ook:

Lees ook
Vraag en aanbod duurzame voeding neemt toe

Vraag en aanbod duurzame voeding neemt toe

De populariteit van voedsel met een duurzaamheidskeurmerk neemt toe. Niet alleen kozen in 2019 meer consumenten voor deze producten. Ook nam het aanbod toe. Dat blijkt uit de jaarlijkse Monitor Duurzaam Voedsel, die minster Schouten 17 november naar de Tweede Kamer stuurde.

De machine  achter de bakker

De machine achter de bakker

Ook bakkerijen, zelfs ambachtelijke, innoveren en verduurzamen. Grotendeels door de aanschaf van nieuwe bakmachines. Automatisering, duurzaamheid en efficiency zijn de belangrijkste thema’s binnen de wereld van de bakkerijma-chines. Met minder handen toch een ambachtelijk en onderscheidend product maken, en het liefst de hele dag vers. De nieuwe...

BeFrank wil bananenrevolutie

BeFrank wil bananenrevolutie

Een revolutie in de bananenbranche, dat heeft BeFrank Bananen voor ogen. Dat kan alleen door bananen voor een eerlijke prijs te verkopen, waar de gehele keten van meeprofiteert. Want daar schort het nu aan, vindt initiatiefnemer Franklin Ginus. Dit gaat niet alleen ten koste van de mens, maar ook van het milieu. De huisvesting van BeFrank is in ieder...