‘Duurzamer eten levert direct milieuwinst op’

Duurzamer eten is simpel in een paar stappen mogelijk en levert ook direct grote milieuwinst op. Dat stelt het Voedingscentrum. Om het voedsel te produceren dat de gemiddelde Nederlander eet, is 1,6 hectare landbouwgrond nodig. Dat is 2,5 voetbalveld; bijna het dubbele van wat er per aardbewoner beschikbaar is.

Het Voedingscentrum heeft de online test herzien waarbij de consument erachter kan komen hoe groot zijn eigen voedselafdruk is. Dit kan door 15 meerkeuzevragen te beantwoorden.

Twee aardbollen

De ecologische voetafdruk van de Nederlander bedraagt 5,3 hectare. Daarvan is 1,6 hectare nodig voor de productie van voedsel. Als iedere wereldbewoner op aarde zo'n grote voedselafdruk zou hebben, zijn er voor het verbouwen van dit voedsel bijna 2 aardbollen nodig. Per wereldbewoner is er 1,8 hectare beschikbaar, waarvan 0,9 hectare voor voedsel.

Voedsel is ook verantwoordelijk voor maar liefst twee derde van ons totale waterverbruik. Voor de voedselproductie van de gemiddelde Nederlander is 3800 liter water per dag nodig, tegen een beschikbare hoeveelheid van 2740 liter per dag.

Snel en veel winst

Er valt snel en veel winst te behalen. Door bijvoorbeeld minder rood vlees te eten en minder voedsel te verspillen kan de consument zijn voedselafdruk al met 20 procent verlagen.

Met de vernieuwde Voedselafdruk-tool van het Voedingscentrum ziet de consument na het invullen van 15 meerkeuzevragen hoe groot zijn voedselafdruk en waterafdruk is.

Vervolgens kan hij een uitdaging kiezen. Deelnemers ontvangen dan twee weken lang tips die daarbij helpen.

Vrienden uitdagen

Als het is de deelnemer gelukt is om zijn voedselafdruk te verlagen, kan hij of zij weer een nieuwe uitdaging aangaan. Ook kunnen familie en vrienden via social media worden uitgedaagd.

Het Voedingscentrum geeft ook praktische tips om het voedselgebruik te verduurzamen.

Lees ook:

Lees ook
LTO: ook consumenten moeten portemonnee trekken voor duurzaamheid

LTO: ook consumenten moeten portemonnee trekken voor duurzaamheid

De LTO liet de houding van consumenten ten aanzien van duurzaamheid onderzoeken. Hieruit blijkt dat een groot deel van de consumenten aangeeft duurzaam te willen consumeren. Een veel kleiner deel lijkt dit ook daadwerkelijk te doen. De LTO geeft aan dat verduurzamingsbeleid zich niet alleen op de agrarische sector moet richten.

Kweekvis duurzamer dan gedacht volgens nieuwe FIFO-methode

Kweekvis duurzamer dan gedacht volgens nieuwe FIFO-methode

Wetenschapper Björn Kok ontwikkelde een nieuwe methode om te berekenen hoeveel kilo wilde vis nodig is voor één kilo kweekvis. Hieruit komt het beeld naar voren dat kweekvis duurzamer is dan gedacht.

Jumbo introduceert MSC-gecertificeerde huismerklijn visconserven

Jumbo introduceert MSC-gecertificeerde huismerklijn visconserven

Supermarktketen Jumbo introduceert een eigen huismerklijn visconserven met MSC-keurmerk. Hiermee zet de supermarktketen een nieuwe stap in het verduurzamen van het visaanbod. Eerder kregen de verse en diepvriesvis van het Jumbo Huismerk al het duurzaamheidskeurmerk toegewezen.