Een op vier consumenten vindt namen voor vleesvervangers misleidend

Vegetarisch worstenbrood

In het schap voor vleesvervangers vind je onder andere vegetarische schnitzels, burgers, gehaktballen, kipstukjes en nog veel meer producten met een naam die lijkt op hun dierlijke voorbeeld. Uit een enquête blijkt dat 1 op de 4 consumenten vindt dat dit anders moet.

Veel vleesvervangers dragen een vlees-gerelateerde naam, maar uit een enquête van Ingrediënt Communications blijkt dat niet alle consumenten het daar mee eens zijn. De enquête, uitgevoerd door Surveygoo, is voorgelegd aan bijna 1.000 respondenten (zowel vegetariërs, pescotariërs, veganisten als vleeseters) uit Engeland en Amerika. Een op de vier consumenten vindt dat producenten hun vleesloze producten geen vlees-gerelateerde naam mogen geven.

Van alle respondenten zijn de vegetariërs het minst uitgesproken: hiervan vindt 18% dat deze vleesvervangers een andere naam moeten krijgen. Vleeseters (26%) en veganisten (33%) zijn hier wat meer uitgesproken over. Van de respondenten die vlees-gerelateerde namen goedkeuren vond 58% dat “het de aard en vorm van het product accuraat omschrijft”, terwijl 60% van de respondenten die de namen afkeurden deze namen misleidend vonden.

Koopgedrag

Naast de mening over de naamgeving is ook het koopgedrag van vegetariërs en veganisten verschillend. 49% van de vegetariërs zegt dat het waarschijnlijker is dat ze een vleesloos product kopen als het een vlees-gerelateerde naam draagt. Onder de veganisten was dit maar 19%, terwijl 57% van de veganisten aangaf dat zij juist minder snel een vleesloos product zouden kopen als het een vlees-gerelateerde naam draagt.

Neil Cary, managing director van Surveygoo, vindt het verschil tussen vegetariërs en veganisten opvallend: ‘Vegetariërs lijken vleesvervangers te verkiezen als ze worden geadverteerd als nepvlees, terwijl dit een afknapper is voor veel veganisten. De industrie kan hieruit leren dat beide groepen bij een andere consument-categorie behoren, met allebei hun eigen voorkeuren.’

Politiek debat

Richard Clarke, managing director van Ingredient Comunications noemt het geen geheim dat veel mensen de namen voor vleesvervangers misleidend vinden. ‘Maar wat wel verrassend is, is dat zo veel consumenten graag een verandering zien. Met de groeiende interesse voor plantaardige diëten, is het tijd voor een debat over de manier waarop vegetarische en veganistische producten gepresenteerd worden.’

De politiek heeft zich ook al eens bemoeid met de namen van plantaardige producten. In 2017 werd door de Europese rechtbank besloten dat zuivelvervangers geen zuivel-gerelateerde productnaam (zoals bijvoorbeeld melk) mochten dragen. Vorig jaar werd in Frankrijk een wet aangenomen die voorkomt dat vleesvervangers op dezelfde manier worden benoemd als dierlijke producten.

Lees ook
Zwanenberg kiest strategisch voor vegetarisch

Zwanenberg kiest strategisch voor vegetarisch

Vleesverwerker Zwanenberg Food Group wil op termijn 50 procent van zijn omzet uit niet-vleesproducten halen, schrijft het FD. Zwanenberg, bekend van Kips leverworst, signaleert een verschuiving van de consumptie van vlees naar vleesvervangers, groenteburgers en plantaardige voedingsmiddelen. Aldo van der Laan, mede-eigenaar en directeur van het familiebedrijf:...