Eenmalige lasten drukken winst FrieslandCampina 2017

FrieslandCampina_azie

FrieslandCampina bracht vandaag (22 februari) de jaarcijfers van 2017 naar buiten. In 2017 groeide de omzet met 10,1 procent naar 12.1 miljard euro. Dit kwam vooral door de hogere verkoopprijzen en toevoeging van Engro Foods in Pakistan aan de geconsolideerde cijfers. Ondanks de omzetgroei daalde de winst met 37,3 procent naar 227 miljoen euro. Dit kwam door negatieve valuta-effecten, door eenmalige afschrijvingen in China en Duitsland en lasten door herstructureringen.

De hogere melkprijs werd grotendeels gecompenseerd door de omzetstijging, maar niet voldoende om toegenomen overige grondstof- en verpakkingskosten goed te maken. Hierdoor stonden de marges onder druk, voornamelijk in de consumentenactiviteiten. De verkoopvolumes van consumentenproducten in Zuidoost-Azië en van Friso kindervoeding in China ontwikkelden zich positief. Hetzelfde geldt voor de verkoopvolumes in Afrika in het algemeen.

Daarnaast groeide de verkoop van caseïnaten en ingrediënten voor de farmaceutische industrie. De melkprijs voor de leden-melkveehouders steeg significant met 24,0 procent naar 40,01 euro per 100 kilo melk (exclusief btw, bij 3,47 procent eiwit, 4,41 procent vet en 4,51 procent lactose) door de hogere garantieprijs voor boerderijmelk. De waardecreatie (uitgedrukt in prestatietoeslag en reservering in ledenobligaties) nam af met 228 miljoen euro naar 142 miljoen euro. Per 100 kilo melk nam de waardecreatie met 61,3 procent af tot 1,33 euro. De afname was het gevolg van de aanpassing in de winstverdeling en het lagere resultaat.

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Column: Ook plantaardig?

Column: Ook plantaardig?

Ook FrieslandCampina doet mee aan de energie- en de eiwittransitie. Hoe? Door naast zuivel ook ruimte te maken voor plantaardige producten. Eerder dit jaar kwam FrieslandCampina met een klimaatplan met scherpe doelstellingen voor 2030. Wat betreft de energietransitie zijn de maatregelen drastisch. Uiterlijk 2050 willen wij netto-klimaatneutraal produceren....

Dalende verkopen bij voedingsspeciaalzaken en supermarkten

Dalende verkopen bij voedingsspeciaalzaken en supermarkten

In 2022 zagen voedingsspeciaalzaken en supermarkten hun verkopen dalen. Oorzaken zijn onder andere de heropening van de horeca en de huidige recessie. ABN AMRO verwacht dat deze daling zich in 2023 voortzet.

Leden FrieslandCampina kiezen voor duurzaamheid

Leden FrieslandCampina kiezen voor duurzaamheid

Onlangs vond de vergadering van de ledenraad van Zuivelcoöperatie FrieslandCampina plaats. De leden namen besluiten over het Melkgeldreglement, duurzaamheid en uitbreiding van het werkgebied. FrieslandCampina stuurde na afloop het onderstaande persbericht.