Eenmalige lasten drukken winst FrieslandCampina 2017

FrieslandCampina_azie

FrieslandCampina bracht vandaag (22 februari) de jaarcijfers van 2017 naar buiten. In 2017 groeide de omzet met 10,1 procent naar 12.1 miljard euro. Dit kwam vooral door de hogere verkoopprijzen en toevoeging van Engro Foods in Pakistan aan de geconsolideerde cijfers. Ondanks de omzetgroei daalde de winst met 37,3 procent naar 227 miljoen euro. Dit kwam door negatieve valuta-effecten, door eenmalige afschrijvingen in China en Duitsland en lasten door herstructureringen.

De hogere melkprijs werd grotendeels gecompenseerd door de omzetstijging, maar niet voldoende om toegenomen overige grondstof- en verpakkingskosten goed te maken. Hierdoor stonden de marges onder druk, voornamelijk in de consumentenactiviteiten. De verkoopvolumes van consumentenproducten in Zuidoost-Azië en van Friso kindervoeding in China ontwikkelden zich positief. Hetzelfde geldt voor de verkoopvolumes in Afrika in het algemeen.

Daarnaast groeide de verkoop van caseïnaten en ingrediënten voor de farmaceutische industrie. De melkprijs voor de leden-melkveehouders steeg significant met 24,0 procent naar 40,01 euro per 100 kilo melk (exclusief btw, bij 3,47 procent eiwit, 4,41 procent vet en 4,51 procent lactose) door de hogere garantieprijs voor boerderijmelk. De waardecreatie (uitgedrukt in prestatietoeslag en reservering in ledenobligaties) nam af met 228 miljoen euro naar 142 miljoen euro. Per 100 kilo melk nam de waardecreatie met 61,3 procent af tot 1,33 euro. De afname was het gevolg van de aanpassing in de winstverdeling en het lagere resultaat.

Lees ook
Nieuwe Sales Director FrieslandCampina Consumer Dairy Netherlands

Nieuwe Sales Director FrieslandCampina Consumer Dairy Netherlands

FrieslandCampina Consumer Dairy Netherlands heeft een nieuwe Sales Director. Bob Mulder gaat vanaf 1 oktober 2022 deze functie vervullen en volgt Dieuwer van Staveren op.

Omzetstijging Ter Beke

Omzetstijging Ter Beke

Ter Beke sloot de eerste helft van 2022 af met een hogere omzet en lagere bedrijfswinst. In totaal kwam de omzet van de Belgische vleeswaren en diepvriesmaaltijdenproducent uit op 373 miljoen euro. Dat meldt Ter Beke in een persbericht op de website.

Omzet DSM groeit met 17 procent in eerste helft 2022

Omzet DSM groeit met 17 procent in eerste helft 2022

De omzet van DSM is in het eerste half jaar van 2022 boven verwachting gegroeid. Dat heeft DSM grotendeels te danken aan de prijsverhogingen van producten. De omzet groeide het afgelopen half jaar met 17 procent tot ruim 4 miljard euro.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren