Eenmalige lasten drukken winst FrieslandCampina 2017

FrieslandCampina_azie

FrieslandCampina bracht vandaag (22 februari) de jaarcijfers van 2017 naar buiten. In 2017 groeide de omzet met 10,1 procent naar 12.1 miljard euro. Dit kwam vooral door de hogere verkoopprijzen en toevoeging van Engro Foods in Pakistan aan de geconsolideerde cijfers. Ondanks de omzetgroei daalde de winst met 37,3 procent naar 227 miljoen euro. Dit kwam door negatieve valuta-effecten, door eenmalige afschrijvingen in China en Duitsland en lasten door herstructureringen.

De hogere melkprijs werd grotendeels gecompenseerd door de omzetstijging, maar niet voldoende om toegenomen overige grondstof- en verpakkingskosten goed te maken. Hierdoor stonden de marges onder druk, voornamelijk in de consumentenactiviteiten. De verkoopvolumes van consumentenproducten in Zuidoost-Azië en van Friso kindervoeding in China ontwikkelden zich positief. Hetzelfde geldt voor de verkoopvolumes in Afrika in het algemeen.

Daarnaast groeide de verkoop van caseïnaten en ingrediënten voor de farmaceutische industrie. De melkprijs voor de leden-melkveehouders steeg significant met 24,0 procent naar 40,01 euro per 100 kilo melk (exclusief btw, bij 3,47 procent eiwit, 4,41 procent vet en 4,51 procent lactose) door de hogere garantieprijs voor boerderijmelk. De waardecreatie (uitgedrukt in prestatietoeslag en reservering in ledenobligaties) nam af met 228 miljoen euro naar 142 miljoen euro. Per 100 kilo melk nam de waardecreatie met 61,3 procent af tot 1,33 euro. De afname was het gevolg van de aanpassing in de winstverdeling en het lagere resultaat.

Lees ook
Hogere omzet voor Unilever door prijsverhogingen

Hogere omzet voor Unilever door prijsverhogingen

Unilever verkocht in het eerste half jaar van 2022 minder producten, maar maakte een hogere omzet vanwege prijsverhogingen. Door de prijzen van producten zelf te verhogen had Unilever weinig last van de inflatie. "Unilever heeft een half jaar neergezet dat voortbouwt op ons momentum van 2021, ondanks de uitdagingen van hoge inflatie en lagere mondiale...

Omzet en winst FrieslandCampina verbeteren in eerste halfjaar 2022

Omzet en winst FrieslandCampina verbeteren in eerste halfjaar 2022

De omzet en winst van FrieslandCampina zijn in het eerste halfjaar van 2022 verbetert, meldt het bedrijf in een halfjaarbericht. De netto-omzet steeg met 19,4 procent naar 6,6 miljard euro. In de eerste helft van 2021 was dat 5,5 miljard euro.

Melkprijs stijgt naar recordhoogte

Melkprijs stijgt naar recordhoogte

De prijs die boeren voor melk krijgen ligt bijna twee keer zo hoog als een jaar geleden. FrieslandCampina hanteert in juli een garantieprijs van 60 cent per liter. Nooit eerder betaalde het bedrijf zoveel voor een liter melk.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren