Eenmalige lasten drukken winst FrieslandCampina 2017

FrieslandCampina_azie

FrieslandCampina bracht vandaag (22 februari) de jaarcijfers van 2017 naar buiten. In 2017 groeide de omzet met 10,1 procent naar 12.1 miljard euro. Dit kwam vooral door de hogere verkoopprijzen en toevoeging van Engro Foods in Pakistan aan de geconsolideerde cijfers. Ondanks de omzetgroei daalde de winst met 37,3 procent naar 227 miljoen euro. Dit kwam door negatieve valuta-effecten, door eenmalige afschrijvingen in China en Duitsland en lasten door herstructureringen.

De hogere melkprijs werd grotendeels gecompenseerd door de omzetstijging, maar niet voldoende om toegenomen overige grondstof- en verpakkingskosten goed te maken. Hierdoor stonden de marges onder druk, voornamelijk in de consumentenactiviteiten. De verkoopvolumes van consumentenproducten in Zuidoost-Azië en van Friso kindervoeding in China ontwikkelden zich positief. Hetzelfde geldt voor de verkoopvolumes in Afrika in het algemeen.

Daarnaast groeide de verkoop van caseïnaten en ingrediënten voor de farmaceutische industrie. De melkprijs voor de leden-melkveehouders steeg significant met 24,0 procent naar 40,01 euro per 100 kilo melk (exclusief btw, bij 3,47 procent eiwit, 4,41 procent vet en 4,51 procent lactose) door de hogere garantieprijs voor boerderijmelk. De waardecreatie (uitgedrukt in prestatietoeslag en reservering in ledenobligaties) nam af met 228 miljoen euro naar 142 miljoen euro. Per 100 kilo melk nam de waardecreatie met 61,3 procent af tot 1,33 euro. De afname was het gevolg van de aanpassing in de winstverdeling en het lagere resultaat.

Lees ook
Samenwerking FrieslandCampina en De Nieuwe Melkboer

Samenwerking FrieslandCampina en De Nieuwe Melkboer

FrieslandCampina en De Nieuwe Melkboer gaan samenwerken. Gezamenlijk gaan de bedrijven verder met het ontwikkelen van een lokale keten voor plantaardige zuivelalternatieven met een goed verdienmodel voor de boer.

FrieslandCampina wil Duitse consumentenmerken verkopen aan Unternehmensgruppe Theo Müller

FrieslandCampina wil Duitse consumentenmerken verkopen aan Unternehmensgruppe Theo Müller

FrieslandCampina wil onderdelen van zijn Duitse consumentenactiviteiten te verkopen aan de Duitse Unternehmensgruppe Theo Müller. Het gaat daarbij onder meer om het merk Landliebe en drie Duitse productievestigingen. De circa 1.000 medewerkers van FrieslandCampina Germany zijn over de voorgenomen verkoop geïnformeerd.

FrieslandCampina in Veghel overschrijdt sulfaatnorm

FrieslandCampina in Veghel overschrijdt sulfaatnorm

De productielocatie van FrieslandCampina in Veghel heeft bij het lozen van afvalwater de sulfaatnorm overschreden. Dat blijkt uit onderzoek van Pointer.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren