Eerlijke prijs voor vlees

Rundvlees_Pixabay

Foto: Pixabay

Nederlanders betalen te weinig voor vlees. Dat is de stelling van TAPPC. Deze coalitie pleit voor een 'eerlijke' prijs voor vlees waarin ook de maatschappelijke kosten zijn meegerekend. Minister Carola Schouten staat hier voor open. Dat schrijft ze in een brief aan de Tweede Kamer. 

TAPPC is de afkorting van True Animal Protein Price Coalitie. Zij vinden dat vlees duurder moet worden. In de huidige vleesprijs worden kosten zoals klimaatschade, dierenwelzijn, volksgezondheid en lage inkomens van boeren niet meegerekend. "Een eerlijke, iets hogere, vleesprijs pakt die problemen aan en stelt ons in staat om groenten en fruit goedkoper te maken en te investeren in duurzame landbouw."

In een kamerbrief laat Minister Carola Schouten weten dat zij bereid is om dit voorstel te onderzoeken. Het zou een van de stappen kunnen zijn om de overgang naar kringlooplandbouw mogelijk te maken. "Want zolang ondernemen voor een volhoudbare toekomst die ondernemers zelf onvoldoende perspectief biedt, zal de zo noodzakelijke verduurzaming onder de maat blijven."

Minister Schouten is in gesprek met de supermarkten over de verduurzaming van de voedselproductie. In de kamerbrief doet ze verslag over de voortgang. De volgende werkafspraken zijn gemaakt: verduurzaming dierlijke producten, het aanbod van regio- en streekproducten vergroten, meer transparantie in de vorm van duurzaamheidsrapportages en datadelen, stimuleren van samenwerking binnen de wet Ruimte voor duurzaamheidsinitiatieven, en het terugdringen van voedselverspilling.

Bron: Nieuwe Oogst

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Albert Heijn vervangt plastic broodclips door papier

Albert Heijn vervangt plastic broodclips door papier

Vanaf deze week start Albert Heijn op de broodafdeling met papieren clipjes. De bekende vierkante, plastic broodclipjes worden geleidelijk vervangen door een recyclebare papieren variant.

Checklist voor verantwoorde duurzaamheidsreclames gelanceerd

Checklist voor verantwoorde duurzaamheidsreclames gelanceerd

BvA netwerk van merkleiders lanceert de Gids voor Duurzaamheidsclaims met bijbehorende Checklist. Met deze gids wil bvA marketeers en hun bureaus ondersteunen bij het maken van verantwoorde reclame op het gebied van duurzaamheid.

270 miljoen subsidie voor verduurzaming industrie en energie-innovatieprojecten

270 miljoen subsidie voor verduurzaming industrie en energie-innovatieprojecten

Het kabinet wil dat de Nederlandse industrie gaat verduurzamen en trekt daarvoor 270 miljoen uit. Bedrijven en instellingen die innoveren of investeren in de vermindering van CO2-uitstoot kunnen gebruikt maken van verschillende subsidies die dit voorjaar open gaan.