Eerlijke prijs voor vlees

Rundvlees_Pixabay

Foto: Pixabay

Nederlanders betalen te weinig voor vlees. Dat is de stelling van TAPPC. Deze coalitie pleit voor een 'eerlijke' prijs voor vlees waarin ook de maatschappelijke kosten zijn meegerekend. Minister Carola Schouten staat hier voor open. Dat schrijft ze in een brief aan de Tweede Kamer. 

TAPPC is de afkorting van True Animal Protein Price Coalitie. Zij vinden dat vlees duurder moet worden. In de huidige vleesprijs worden kosten zoals klimaatschade, dierenwelzijn, volksgezondheid en lage inkomens van boeren niet meegerekend. "Een eerlijke, iets hogere, vleesprijs pakt die problemen aan en stelt ons in staat om groenten en fruit goedkoper te maken en te investeren in duurzame landbouw."

In een kamerbrief laat Minister Carola Schouten weten dat zij bereid is om dit voorstel te onderzoeken. Het zou een van de stappen kunnen zijn om de overgang naar kringlooplandbouw mogelijk te maken. "Want zolang ondernemen voor een volhoudbare toekomst die ondernemers zelf onvoldoende perspectief biedt, zal de zo noodzakelijke verduurzaming onder de maat blijven."

Minister Schouten is in gesprek met de supermarkten over de verduurzaming van de voedselproductie. In de kamerbrief doet ze verslag over de voortgang. De volgende werkafspraken zijn gemaakt: verduurzaming dierlijke producten, het aanbod van regio- en streekproducten vergroten, meer transparantie in de vorm van duurzaamheidsrapportages en datadelen, stimuleren van samenwerking binnen de wet Ruimte voor duurzaamheidsinitiatieven, en het terugdringen van voedselverspilling.

Bron: Nieuwe Oogst

Lees ook
Groei Europese zeewiermarkt stimuleert teelt tussen windparken op Noordzee

Groei Europese zeewiermarkt stimuleert teelt tussen windparken op Noordzee

Europeanen gaan steeds meer zeewier eten. De toenemende vraag is een stimulans voor de Europese zeewierproductie. Deze is momenteel nog minimaal, het grootste deel van zeewier wordt geïmporteerd uit Azië. Maar in 2030 kan een kwart van de Europese zeewiermarkt afkomstig zijn van zeewier, gekweekt in de offshore windparken in de Noordzee.

Hoeveel invloed hebben supermarkten op duurzame consumentenkeuzes?

Hoeveel invloed hebben supermarkten op duurzame consumentenkeuzes?

Onafhankelijk onderzoeksinstituut Questionmark is een vergelijkingsonderzoek gestart naar de duurzaamheid van supermarkten. Uit de resultaten volgt een publieke ranglijst die laat zien in hoeverre supermarkten de consument helpen om duurzaam te eten.

Jumbo en Lidl uitgeroepen tot kampioen kiloknallen

Jumbo en Lidl uitgeroepen tot kampioen kiloknallen

In 2020 hadden zes op de tien vleesaanbiedingen van Jumbo en Lidl geen dierenwelzijnskeurmerk, blijkt uit de Kiloknallermonitor van Wakker Dier. De stichting roept de twee supermarktconcerns daarom uit tot "kampioen kiloknallen".