Eerlijke prijs voor vlees

Rundvlees_Pixabay

Foto: Pixabay

Nederlanders betalen te weinig voor vlees. Dat is de stelling van TAPPC. Deze coalitie pleit voor een 'eerlijke' prijs voor vlees waarin ook de maatschappelijke kosten zijn meegerekend. Minister Carola Schouten staat hier voor open. Dat schrijft ze in een brief aan de Tweede Kamer. 

TAPPC is de afkorting van True Animal Protein Price Coalitie. Zij vinden dat vlees duurder moet worden. In de huidige vleesprijs worden kosten zoals klimaatschade, dierenwelzijn, volksgezondheid en lage inkomens van boeren niet meegerekend. "Een eerlijke, iets hogere, vleesprijs pakt die problemen aan en stelt ons in staat om groenten en fruit goedkoper te maken en te investeren in duurzame landbouw."

In een kamerbrief laat Minister Carola Schouten weten dat zij bereid is om dit voorstel te onderzoeken. Het zou een van de stappen kunnen zijn om de overgang naar kringlooplandbouw mogelijk te maken. "Want zolang ondernemen voor een volhoudbare toekomst die ondernemers zelf onvoldoende perspectief biedt, zal de zo noodzakelijke verduurzaming onder de maat blijven."

Minister Schouten is in gesprek met de supermarkten over de verduurzaming van de voedselproductie. In de kamerbrief doet ze verslag over de voortgang. De volgende werkafspraken zijn gemaakt: verduurzaming dierlijke producten, het aanbod van regio- en streekproducten vergroten, meer transparantie in de vorm van duurzaamheidsrapportages en datadelen, stimuleren van samenwerking binnen de wet Ruimte voor duurzaamheidsinitiatieven, en het terugdringen van voedselverspilling.

Bron: Nieuwe Oogst

Lees ook
Lidl brengt duurzame cashewnoten op de markt

Lidl brengt duurzame cashewnoten op de markt

Lidl lanceert de duurzame cashewnoot Way to Go Cashew. Bij de totstandkoming werkte Lidl samen met Fairtrade en Johnny Cashew Nederland. De cashewnoten zijn volledig Fairtrade gecertificeerd, de boeren ontvangen een vaste Fairtrade prijs en Fairtrade premie. Daarnaast betaalt Lidl nog een aanvullende premie.

Pop-up event in Six and Sons brengt duurzame Britse foodmerken onder de aandacht

Pop-up event in Six and Sons brengt duurzame Britse foodmerken onder de aandacht

Op vrijdag 4 maart start er in Amsterdam een pop-up evenement dat zich richt op duurzame, groene en maatschappelijk verantwoorde merken uit het Verenigd Koninkrijk. Onder de naam ‘Best of UK Sustainable Food&Drink’ showcasen Britse merken zes weken lang hun producten in het pand van Six and Sons aan de Haarlemmerdijk.

Samenwerking met Seenons zorgt voor 80% minder afval bij Yoghurt Barn

Samenwerking met Seenons zorgt voor 80% minder afval bij Yoghurt Barn

Dankzij een samenwerking met Seenons produceert YB (voorheen Yoghurt Barn) jaarlijks ruim 80% minder afval, meldt Seenons in een persbericht. Tijdens een pilot in 2020, waarbij YB op zoek was naar manieren om zo klimaatneutraal mogelijk te opereren, bood Seenons een oplossing om verschillende afvalstromen te reduceren en recyclen. Nu wil YB een voorbeeld...