Eerste gifvrije supermarkt Ekoplaza

EVMI_Gifvrije supermarkt Ekoplaza

 

Ekoplaza noemt zich de eerste gifvrije supermarkt van Nederland. Dit gebeurde met een gifvrije ontbijtshow, die werd gepresenteerd door Harm Edens in Amsterdam Zuid. Erik Does, Directeur Ekoplaza: “38 jaar nadat mijn vader de eerste natuurvoedingswinkel opende in Amsterdam, realiseerden wij ons de afgelopen tijd dat wij met 75 winkels en 42 afhaalpunten de eerste en enige gifvrije supermarktketen van Nederland zijn."

Gifvrije supermarkt Ekoplaza

Daarom worden alle 75 winkels herkenbaar ingericht als gifvrije supermarkt. Does wil met deze rebranding consumenten een helder alternatief bieden. Daarnaast wil hij de concurrenten en de horeca op "vriendelijke wijze kietelen" om hun aanbod ook gifvrij te maken.

Does: “De huidige keten van bodem tot bord richt te veel schade aan. Allereerst aan ons milieu en daarmee direct aan onze gezondheid. Uit onderzoek blijkt dat veel mensen niet weten hoe ze dat anders moeten doen. Daarom helpen wij ze met deze rebranding een handje. Want door radicaal te kiezen voor gifvrije producten, zijn boeren en politici ook beter in staat om radicaal andere keuzen te maken. Die macht ligt bij de consument.”

Onderzoek zwangere vrouwen

 

Ekoplaza gaat nog een stap verder en wil ook de impact van haar assortiment op de gezondheid van haar klanten gaan onderzoeken en monitoren. Does: “We realiseren ons dat deze positionering van ons eist dat wij onze verantwoordelijkheid nemen. Noblesse oblige. Daarom lanceren we deze zomer al een onderzoek naar de impact van gifvrije producten op de gezondheid van zwangere vrouwen en hun ongeboren kind.”

De adviseur in dit onderzoek is toxicoloog en kankeronderzoeker, Henk Tennekes. Voor dit onderzoek moeten tien stellen vier weken lang biologisch eten en leven van de producten van Ekoplaza. Het onderzoek moet in de nazomer starten. Zwangere vrouwen die hier belangstelling voor hebben kunnen zich aanmelden via dorien@nederlandsmedianetwerk.nl.