Eerste On the way to PlanetProof themaweek gelanceerd
Klimaatambassadeur Helga van Leur en Sjaak van der Tak, voorzitter LTO Nederland, openden maandag 14 september de eerste On the Way to PlanetProof week. Tot en met 19 september staan de producten met het keurmerk in de spotlights in supermarkten, televisiespots en social media.
SMK, ontwikkelaar en beheerder van het keurmerk, werkt tijdens de week samen met supermarkten, merkfabrikanten en andere ketenpartijen om aandacht te vragen voor duurzamere voedselproducten met het onafhankelijke keurmerk On the way to PlanetProof, dat in 2017 werd gelanceerd. Helga van Leur is sindsdien ambassadeur, “omdat het écht iets voorstelt”, zegt ze in het persbericht over de themaweek.
Gijs Dröge, directeur SMK, wil na vier jaar de volgende versnelling in gaan en het keurmerk nog bekender maken, “zodat de consument wéét waar het keurmerk voor staat.” Je vindt het label terug op onder andere aardappelen, groenten, fruit, zuivel en eieren, waarbij eisen worden gesteld op het vlak van onder andere bodem, landschap en biodiversiteit, energie, klimaat en dierenwelzijn.
Dröge sluit zich aan bij de oproep van Timo Hoogenboom, CEO van HAK, om samen met de overheid en de markt te komen tot een promotiefonds. De omvang van het keurmerk maakt dat het een concrete invulling geeft aan het duurzame landbouwbeleid van de overheid. Sjaak van der Tak: “De overheid kan bijdragen om te zorgen dat de consument net zo duurzaam consumeert als de Nederlandse boer met On the way to PlanetProof nu al produceert.”
Altijd op de hoogte blijven?
Thema's
Meer over
Lees ook
Eén ecolabel voor duurzaamheid voedingsmiddelen
In Den Haag vond op 16 februari de eerste internationale conferentie plaats over de ontwikkeling van één Europees ecolabel voor duurzaamheid van voeding. Het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) en Wageningen University & Research (WUR) nemen alvast de eerste stappen.
Campagne ‘goede koffie’ maakt bedrijven bewust van belang duurzame koffie op werkvloer
MVO Nederland, Fairtrade Nederland en Solidaridad lanceren Goede Koffie, een campagne die bedrijven bewust maakt van het belang van duurzame koffie met een eerlijke prijs op de werkvloer. Alleen als koffieboeren een goede prijs krijgen kunnen ze investeren in de toekomst en onduurzame praktijken zoals kinderarbeid voorkomen. De campagne richt zich specifiek...
Energie-intensieve branches luiden de noodklok met campagne ‘Laat het ons blijven maken’
Via de gezamenlijke campagne #laathetonsblijvenmaken luiden 17 energie-intensieve branches de noodklok en roepen zij de politiek op om op korte termijn hun ondernemers tijdelijk tegemoet te komen.