Eerste On the way to PlanetProof themaweek gelanceerd

planetproof

Klimaatambassadeur Helga van Leur en Sjaak van der Tak, voorzitter LTO Nederland, openden maandag 14 september de eerste On the Way to PlanetProof week. Tot en met 19 september staan de producten met het keurmerk in de spotlights in supermarkten, televisiespots en social media.

SMK, ontwikkelaar en beheerder van het keurmerk, werkt tijdens de week samen met supermarkten, merkfabrikanten en andere ketenpartijen om aandacht te vragen voor duurzamere voedselproducten met het onafhankelijke keurmerk On the way to PlanetProof, dat in 2017 werd gelanceerd. Helga van Leur is sindsdien ambassadeur, “omdat het écht iets voorstelt”, zegt ze in het persbericht over de themaweek.

Gijs Dröge, directeur SMK, wil na vier jaar de volgende versnelling in gaan en het keurmerk nog bekender maken, “zodat de consument wéét waar het keurmerk voor staat.” Je vindt het label terug op onder andere aardappelen, groenten, fruit, zuivel en eieren, waarbij eisen worden gesteld op het vlak van onder andere bodem, landschap en biodiversiteit, energie, klimaat en dierenwelzijn.

Dröge sluit zich aan bij de oproep van Timo Hoogenboom, CEO van HAK, om samen met de overheid en de markt te komen tot een promotiefonds. De omvang van het keurmerk maakt dat het een concrete invulling geeft aan het duurzame landbouwbeleid van de overheid. Sjaak van der Tak: “De overheid kan bijdragen om te zorgen dat de consument net zo duurzaam consumeert als de Nederlandse boer met On the way to PlanetProof nu al produceert.”

Lees ook
Informatiecampagne Nationale Aanpak Productverbetering (NAPV) start 28 juni

Informatiecampagne Nationale Aanpak Productverbetering (NAPV) start 28 juni

Op 28 juni geeft Staatssecretaris Van Ooijen tijdens een digitale bijeenkomst het startsein voor een informatiecampagne over de Nationale Aanpak Productverbetering, onder het motto: ‘Elke stap telt. Samen op weg naar een verbeterde productsamenstelling in 2030’. Het ministerie van VWS roept de gehele levensmiddelensector op zich aan te melden voor de...

12 beste keurmerken volgens Milieu Centraal

12 beste keurmerken volgens Milieu Centraal

Milieu Centraal heeft de 12 beste keurmerken opgenomen in de Keurmerkenwijzer om consumenten te helpen om duurzamer boodschappen te doen.

Start nieuwe campagne ‘De mooiste boodschap is bio’

Start nieuwe campagne ‘De mooiste boodschap is bio’

De driejarige Europese campagne ‘De mooiste boodschap is bio’ is gestart met als doel groei van het biologische marktaandeel en vergroting van de herkenbaarheid en het vertrouwen in het Europese biologische keurmerk. De campagne loopt tegelijkertijd in Zweden, Finland en België.