Eetbare folie uit melkeiwit

Folie uit melkeiwit caseïne is mogelijk een alternatief voor de gangbare dunne plastic folie, die bedoeld is om de houdbaarheid van kaas en andere voedingsmiddelen te verlengen. De caseïnefolie (foto) is biologisch afbreekbaar én eetbaar. Dat meldt de VerpakkingsSpecial.

Melkeiwit leent zich goed voor het maken van natuurlijke, biologisch afbreekbare folieverpakking, ontdekten onderzoekers van de American Chemical Society (ACS) en het Amerikaanse ministerie van Landbouw (USDA). Zij presenteerden hun bevindingen afgelopen zomer.

Langer houdbaar

Omdat de caseïnefolie relatief kleine poriën heeft, laat deze veel minder zuurstof door dan gangbaar huishoudfolie. Voedingsmiddelen bederven daardoor minder snel. De folie beschermt ook beter tegen de inwerking van licht, dat de kwaliteit van het product eveneens vermindert.

Meekoken en consumeren

De caseïne is eetbaar en lost op in heet water. Daardoor kan de folie ook worden toegepast als binnenverpakking van bijvoorbeeld soep of verpakte groenten. De inhoud hoeft niet eerst uit de folie, want deze verpakking kan gewoon meegekookt en geconsumeerd worden

Glycerol en pectine

De onderzoekers wisten caseïne uit melk te isoleren. Door glycerol en geleermiddel pectine (uit citrusschillen) toe te voegen, kreeg de folie meer structuur en werd het buigzamer en beter bestand tegen water en hoge temperaturen.

Suikervervanger

Bij de caseïne is niet specifiek op smaak gelet. Wel kunnen volgens de onderzoekers smaakstoffen en vitamines toegevoegd worden. Ook is het te gebruiken als suikervervanger, bijvoorbeeld als krokant laagje dat op ontbijtgranen gespoten wordt.

Meedenken

Er zijn nog vele jaren nodig om de melkeiwitfolie marktrijp te maken. Als bedrijven instappen en meedenken bij het vinden van toepassingen, kan de introductie volgens de onderzoekers worden bespoedigd.

Lees meer over de folie in de VerpakkingsSpecial, die abonnees van EVMI als extra meegestuurd hebben gekregen met hun vakblad.

Lees ook:

Lees ook
Plus past vleesverpakkingen aan

Plus past vleesverpakkingen aan

Plus wil minder palstic gebruiken. Daarom pastte de supermarktketen de afgelopen jaren samen met de vleesleveranciers de verpakkingen voor vlees aan. Hiermee bespaart Plus bijna 200.000 kg plastic.

Albert Heijn stopt gehakt voortaan in zakje

Albert Heijn stopt gehakt voortaan in zakje

Het gehakt van Albert Heijn zit voortaan in een zakje in plaats van een bakje. Volgens de supermarkt scheelt dit meer dan 500.000 kilo plastic op jaarbasis, een besparing van 70 procent. Een voordeel voor klanten is dat de nieuwe verpakking minder ruimte inneemt in de plastic afvalbak.

Kan groente in de winkel en op je bord nog verser?

Kan groente in de winkel en op je bord nog verser?

Die vraag proberen Hessing Supervers en Brightlands Campus Greenport Venlo met ‘ja’ te beantwoorden in een nieuwe samenwerking, waarin ze met innovatieve oplossingen verse groente langer houdbaar willen maken.