Empack Nederland wil naar afvalvrije beurs
Empack Nederland wil stapsgewijs naar een afvalvrije beurs. Over drie jaar moet Empack 2024 een beurs zijn zonder restafval waar alleen grondstoffen voor hergebruik overblijven. Hiervoor lanceert Empack Nederland tijdens de komende beurseditie op 8 en 9 september 2021 het project ‘Empack Towards Zero Waste’.
“Na de editie van Empack in 2019 werden we door MVO Nederland uitgedaagd om van Empack een Zero Waste Event te maken", vertelt Tanee Plat, marketeer Empack. "Samen met EcoSmart, dochteronderneming van Renewi, zijn we aan de slag gegaan en hebben we een driejaren plan opgesteld waarbij Empack 2021 het startpunt vormt. Hierin zijn wij het eerste evenement binnen de Easyfairs Group die op deze wijze daadkrachtig aandacht besteed aan een duurzame afvalverwerking."
"EcoSmart is een aparte, nieuwe entiteit binnen Renewi, dat een aantal jaren geleden ontstond uit een fusie tussen de afvalwerkers en recyclers van Gansewinkel en het Britse Shanks", zegt Karen Bakx, Project Engineer bij EcoSmart. "Wij houden ons bezig met de eerste fase van afvalverwerking, namelijk de inzameling van afval op de werkvloer, zoals bijvoorbeeld in grote kantoren. Afgelopen jaren heeft EcoSmart al veel ervaring opgedaan in het ‘afvalvrij’ maken van evenementen. Vakbeurs Empack wordt de volgende in de rij."
Driejarig traject
Dit gebeurt niet in één keer, maar in een driejarig traject. "Alles in één keer is te veel", zegt Plat. EcoSmart heeft hiervoor een duidelijk stappenplan. Het begint met een analyse vooraf. Hoeveel bezoekers en exposanten worden verwacht? Wat voor soort eten wordt verstrekt en hoe wordt het geserveerd? Hoe promoten exposanten zich en met welk materiaal en welk afval komt er uiteindelijk totaal vrij? Daarna worden er afspraken gemaakt met alle partijen over welke disposables ze gebruiken. Een uitdaging volgens Bakx. "Je hebt te maken met verschillende partijen: de beursorganisator, de locatie-eigenaar en de cateraars. Wat zij gebruiken is vaak niet uniform. Om een gemeenschappelijk doel na te streven hebben we diverse overleggen gehad en aan de hand hiervan een heldere strategie uiteengezet."
Afvalstromen
Nadat de diverse afvalstromen in kaart zijn gebracht moeten op de beursvloer voldoende inzamelmiddelen staan. Om het concept onder de aandacht te brengen moet een duidelijk bewustzijn worden gecreëerd. Tevens ziet een zogeheten EcoSmart afvalcoach erop toe dat de inzamelmiddelen – prullenbakken – tijdig geleegd en schoongemaakt worden. "Naast een bak voor papier-karton, PMD, groenafval en koffiebekers plaatsten wij daarom bewust een twijfelbak in plaats van een bak voor restafval. Daarmee willen we bezoekers, exposanten en andere partners ervan bewust maken dat bepaald afval toch nog een waardevolle grondstof kan zijn."
Bakx: "Om dit visueel te maken zullen we bij onze eigen stand in de centrale hal ‘live afval scheiden’. Dit betekent dat we de twijfelbak omkeren en ter plekke de afvalstromen selecteren die uiteindelijk toch nog in een van de grondstofbakken kunnen. We wegen alles af en communiceren wat de opbrengst van dit jaar is geweest, zodat het voor iedereen een stimulans is om het jaar erop weer verder te optimaliseren."
Krachtig signaal
Empack ziet zich als onlosmakelijk onderdeel van de verpakkingsindustrie. "De verpakkingssector behoort tot een van de meest cruciale industrieën in relatie tot de circulaire economie en Empack vormt dan ook een prachtig podium", zegt Plat. "Hier kunnen we richting bezoekers en standhouders direct een krachtig signaal afgeven door te laten zien hoe zij met afval kunnen omgaan en welke waarde zij er weer uit kunnen halen. Om dit te realiseren moeten de grondstoffen gescheiden worden gehouden. Het uiteindelijke doel is om zo min mogelijk grondstoffen te verspillen."
Altijd op de hoogte blijven?
Thema's
Meer over
Lees ook
Tetra Pak start nieuw onderzoek naar duurzame voedselverpakkingen
Tetra Pak is in samenwerking met stralingslaboratorium MAX IV begonnen met onderzoek gericht op het bevorderen van de duurzaamheid van voedselverpakkingen op basis van vezels. Het onderzoek heeft als doel om nieuwe inzichten te verkrijgen in de nanostructuur van vezelmaterialen. De eerste toepassing is gericht op het optimaliseren van de samenstelling...
Pitch je verpakkingsconcept tijdens de Bunzl Pitch Day 2023
Bunzl Retail & Industry organiseert samen met Janssen Packaging de Bunzl Pitch Day op 11 mei 2023. Tijdens deze dag kunnen ondernemers, startups en studenten hun verpakkingsinnovatie pitchen aan juryleden uit de Food, Non-Food en E-commerce markt.
Nieuwe Upfront-producten met ‘transparante’ verpakking
Zes nieuwe producten van Upfront liggen sinds 13 februari in het schap bij Albert Heijn. Upfront produceert eiwitrepen, proteïnepoeder en chips met een bijzondere verpakking. Ze gebruiken geen kleur en de ingrediënten en voedingswaarden staan op de voorkant van de verpakking. Upfront heeft als missie volledige transparantie standaard te maken binnen...