Energie-intensieve branches luiden de noodklok met campagne ‘Laat het ons blijven maken’

Campagne #laathetonsblijvenmaken

Via de gezamenlijke campagne #laathetonsblijvenmaken luiden 17 energie-intensieve branches de noodklok en roepen zij de politiek op om op korte termijn hun ondernemers tijdelijk tegemoet te komen.

Een groot deel van de bedrijven in deze branches komt door de extreem gestegen energieprijzen ernstig in de financiële problemen en moet de productie afschalen of staken. De brancheorganisaties vragen de politiek om ondernemers tegemoet te komen om hen perspectief te bieden en te ondersteunen bij verdere verduurzaming. “Want die verduurzaming is op langere termijn de enige weg om energie-onafhankelijk te worden van Poetin én om onze bedrijven weer energiek te krijgen.”

Veel ondernemers kunnen de prijzen niet, of maar beperkt, doorberekenen. Ze willen de consument bijvoorbeeld niet (verder) duperen en wegjagen. Daarnaast worden de prijzen van hun producten vaak door anderen of op de internationale markt bepaald. De getroffen bedrijven teren hierdoor enorm in op hun marges en reserves. Sommigen stoppen hun activiteiten zelfs al noodgedwongen. Anderen kunnen momenteel bijna geen nieuw energiecontract krijgen en raken zo van de regen in de drup.

Andere Europese landen zoals Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk hebben al extra compensatiemaatregelen getroffen. “Hierdoor ontstaat voor veel Nederlandse ondernemers een ongelijk speelveld. Ook ontbreken bij veel bedrijven in Nederland momenteel de middelen om de komende periode te overbruggen (liquiditeit) en wordt verduurzamen extra bemoeilijkt”, aldus de campagne.

Bekijk de flyer voor de campagne hier.

Thema's
Lees ook
Bakkers in actie tegen oplopende energieprijzen, NBOV doet oproep aan Den Haag

Bakkers in actie tegen oplopende energieprijzen, NBOV doet oproep aan Den Haag

De energieprijzen lopen voor steeds meer bakkers steeds hoger op en veel bakkers vrezen dat zij na het afsluiten van nieuwe energiecontracten de kosten niet meer aan de klanten kunnen doorberekenen. NBOV doet daarom een oproep aan Den Haag: “Kom met een oplossing.”

Informatiecampagne Nationale Aanpak Productverbetering (NAPV) start 28 juni

Informatiecampagne Nationale Aanpak Productverbetering (NAPV) start 28 juni

Op 28 juni geeft Staatssecretaris Van Ooijen tijdens een digitale bijeenkomst het startsein voor een informatiecampagne over de Nationale Aanpak Productverbetering, onder het motto: ‘Elke stap telt. Samen op weg naar een verbeterde productsamenstelling in 2030’. Het ministerie van VWS roept de gehele levensmiddelensector op zich aan te melden voor de...

Start nieuwe campagne ‘De mooiste boodschap is bio’

Start nieuwe campagne ‘De mooiste boodschap is bio’

De driejarige Europese campagne ‘De mooiste boodschap is bio’ is gestart met als doel groei van het biologische marktaandeel en vergroting van de herkenbaarheid en het vertrouwen in het Europese biologische keurmerk. De campagne loopt tegelijkertijd in Zweden, Finland en België.