Energie-intensieve branches luiden de noodklok met campagne ‘Laat het ons blijven maken’

Campagne #laathetonsblijvenmaken

Via de gezamenlijke campagne #laathetonsblijvenmaken luiden 17 energie-intensieve branches de noodklok en roepen zij de politiek op om op korte termijn hun ondernemers tijdelijk tegemoet te komen.

Een groot deel van de bedrijven in deze branches komt door de extreem gestegen energieprijzen ernstig in de financiële problemen en moet de productie afschalen of staken. De brancheorganisaties vragen de politiek om ondernemers tegemoet te komen om hen perspectief te bieden en te ondersteunen bij verdere verduurzaming. “Want die verduurzaming is op langere termijn de enige weg om energie-onafhankelijk te worden van Poetin én om onze bedrijven weer energiek te krijgen.”

Veel ondernemers kunnen de prijzen niet, of maar beperkt, doorberekenen. Ze willen de consument bijvoorbeeld niet (verder) duperen en wegjagen. Daarnaast worden de prijzen van hun producten vaak door anderen of op de internationale markt bepaald. De getroffen bedrijven teren hierdoor enorm in op hun marges en reserves. Sommigen stoppen hun activiteiten zelfs al noodgedwongen. Anderen kunnen momenteel bijna geen nieuw energiecontract krijgen en raken zo van de regen in de drup.

Andere Europese landen zoals Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk hebben al extra compensatiemaatregelen getroffen. “Hierdoor ontstaat voor veel Nederlandse ondernemers een ongelijk speelveld. Ook ontbreken bij veel bedrijven in Nederland momenteel de middelen om de komende periode te overbruggen (liquiditeit) en wordt verduurzamen extra bemoeilijkt”, aldus de campagne.

Bekijk de flyer voor de campagne hier.

Thema's
Lees ook
Foodwatch lanceert voedselstemwijzer en gezondheidsoffensief

Foodwatch lanceert voedselstemwijzer en gezondheidsoffensief

Vlak voor de Tweede Kamerverkiezingen lanceert foodwatch een voedselstemwijzer waarin je per partij ziet wat ze beloven over zaken rondom gezondere voeding. Om ervoor te zorgen dat partijen zich aan hun beloftes houden, start de organisatie een e-mailactie.

Knorr lanceert Team Groente-campagne

Knorr lanceert Team Groente-campagne

Knorr start een nieuwe beweging "voor en door groentefans": Team Groente. Het bedrijf wil mensen inspireren om meer groente en minder vlees te eten, "voor henzelf én voor de planeet", aldus het persbericht van Knorr.

Tony's hoopt op samenwerking met lookalike-repen en petitie

Tony's hoopt op samenwerking met lookalike-repen en petitie

Met de Sweet Solution-campagne roept Tony's Chocolonely andere chocolademerken op om zich ook in te zetten voor slaafvrije chocolade. Het Nederlandse bedrijf startte een petitie en verkoopt tijdelijk repen die qua vormgeving lijken op de verpakkingen van Twix, Toblerone, Ferrero Rocher en KitKat.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren