Eosta bespaarde in zes jaar 50 miljoen plasticverpakkingen met lasertechniek

Eosta lasertechniek persbericht

Onder merknaam Nature & More begon distributeur Eosta eind 2016 een lasertechniek toe te passen op verse biologische groente en fruit. Eosta noemde het natural branding, als manier om stickers en verpakkingen in de supermarkt te besparen. Het startschot werd gegeven in Zweden, waar de Zweedse supermarkt ICA avocado’s en zoete aardappels van Nature & More met natural branding in het schap legde. Korte tijd later schafte Eosta meerdere machines aan. Inmiddels, bijna zes jaar later, heeft Eosta al 50 miljoen plasticverpakkingen bespaard met deze techniek.

Natural branding is een manier om groente en fruit te merken met laserlicht. Hierbij wordt alleen wat pigment verwijderd uit het buitenste laagje van de schil. Hulpstoffen worden niet gebruikt en de methode is goedgekeurd door de biologische controle-instanties. Het grote voordeel van de merkjes is dat ze verpakkingen onnodig maken. Biologische producten moeten namelijk wettelijk als zodanig herkenbaar zijn voor consumenten. Helaas betekent dit dat veel supermarkten ervoor kiezen biologische producten te verpakken en/of stickeren, terwijl gangbare producten los worden verkocht. Hoe de techniek werkt, is op dit filmpje te zien. LaserFood (Spanje) en EcoMark (Duitsland) zijn momenteel de belangrijkste Europese aanbieders van lasertechniek voor het markeren van groente en fruit.

Besparing plastic en energie

De methode bespaart niet alleen veel plastic en papier, maar ook veel energie en uitstoot, want een lasermerkje vraagt maar 1% van de energie voor een sticker. Eosta heeft met natural branding in dit najaar de 50 miljoenste verpakkingseenheid bespaard. Dit correspondeert met 500.000 kilo plastic, 216.000 vierkante meter papier, en bovendien een energiebesparing ter waarde van 2,2 miljoen kilo CO2-uitstoot; die komt overeen met 19 miljoen autokilometers. In 2018 kreeg Eosta al de Sustainable Food Award voor deze innovatieve verpakkingsmethode.
Natural branding wordt vooral veel toegepast op gember, avocado, mango en zoete aardappel, maar ook wel op komkommer, kiwi’s etc. Ondertussen doet Eosta onderzoek naar nieuwe aanpakken om ook citrus of hardfruit te kunnen merken.

Duurzaam verpakken is niet verpakken

Paul Hendriks, de verpakkingsmanager van Eosta, is sinds het begin de drijvende kracht achter deze techniek, samen met verpakkingsexpert Gerben Borsje. Hendriks heeft een heldere filosofie: "De meest duurzame vorm van verpakken is niet verpakken. Natural branding maakt dit mogelijk voor biologische producten. Consument zijn daar blij mee, want uit onderzoek blijkt steevast dat zij hun bio producten liever zonder plasticverpakkingen kopen."

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Dit zegt het regeerakkoord over voeding

Dit zegt het regeerakkoord over voeding

271 dagen na de landelijke verkiezingen was er op 13 december eindelijk een coaliteakkoord. De belangrijkste peilers wat betreft voeding: 'op termijn' een suikertaks en een streep door de btw op groenten en fruit.

We’re Smart Future Awards 2021 uitgereikt

We’re Smart Future Awards 2021 uitgereikt

Tijdens het Horeca Expo in Gent op 21 november 2021 zijn de We’re Smart Future Awards 2021 uitgereikt. De jury beoordeelde het afgelopen jaar meer dan honderd restaurants in Nederland, België, Italië, Frankrijk en de Verenigde Staten op het aandeel groenten en fruit op hun menu, net als op culinaire creativiteit, ecologische voetafdruk en verrassende...

NAGF lanceert video over belang groente- en fruitconsumptie bij jonge kinderen

NAGF lanceert video over belang groente- en fruitconsumptie bij jonge kinderen

Het Nationaal Actieplan Groenten en Fruit (NAGF) publiceert een video met tips om de groente- en fruitconsumptie van kinderen te verhogen.