ESA wil vlees kweken in de ruimte

Koe ufo

Ruimtevaartorganisatie ESA wil onderzoeken of het mogelijk is om voedsel – en dan met name vlees – te kweken in de ruimte. Het onderzoek is belangrijk voor eventuele toekomstige lange ruimtemissies.

Astronauten die op lange ruimtemissies gaan, bijvoorbeeld naar een buitenpost op de maan of Mars, zullen hun eigen voedsel moeten produceren. Daardoor hoeft er minder voedsel mee te worden genomen; het maakt de astronauten ook minder afhankelijk.

“Het fokken van grote dieren in de ruimte voor voedselvoorziening is ondenkbaar”, aldus ESA-ingenieur Paolo Corradi. “Een alternatief kan het produceren van voedsel uit celculturen zijn, een proces dat bekend staat als ‘cellulaire agricultuur’.” Dit proces wordt momenteel al toegepast bij de productie van kweekvlees.

De ESA rekent voor dat er uit een monster van koeienspier van 0,5 gram circa 80.000 hamburgers ‘gekweekt’ kunnen worden. Uiteraard zitten hier de nodige haken en ogen aan: in de ruimte zou er een gesloten systeem ontwikkeld moeten worden, waarbij met name het kweekmedium recyclebaar en herbruikbaar is. Het onderzoek van ESA naar kweekvlees zou ook kunnen bijdragen aan de toenemende uitdagingen van vleesproductie op aarde, zo stelt Corradi.

De Europese ruimtevaartorganisatie heeft een tender uitgeschreven; bedrijven kunnen hun voorstellen indienen tot 13 juli.

Lees ook
Oproep Holland BIO: 'Voer vleestaks alleen in voor slachtvlees'

Oproep Holland BIO: 'Voer vleestaks alleen in voor slachtvlees'

De Transcoalitie Voedsel stuurde een brief naar informateur Hamer met onder andere de vraag om een vleestaks. Moet deze ook voor kweekvlees gelden? Als het aan Holland BIO ligt niet. "Voer vleestaks alleen in voor slachtvlees", aldus directeur Annemiek Verkamman.

Christie’s veilt ruimtewijn

Christie’s veilt ruimtewijn

Bij veilinghuis Christie’s is een bijzondere fles wijn te koop. De wijn is namelijk in de ruimte gerijpt.

Consument gaat voor kweekvlees, mits betaalbaar, lekker en veilig

Consument gaat voor kweekvlees, mits betaalbaar, lekker en veilig

Vier op de tien consumenten probeert graag een stukje kweekvlees, maar wel onder enkele voorwaarden. Dit aantal kan groeien, mits ontwikkelaars bereid zijn transparant over hun producten te communiceren.