Essensor: ‘Smaak is een vak’

evmi-essensor

Bij foodfabrikanten gaat in het traject van smaak naar eindproduct nogal eens wat mis. Dan gaan wat mensen bij elkaar zitten om te proeven. Maar dat is geen meten maar eten. Ze missen waar smaakonderzoek daadwerkelijk om draait. Dat zegt Wim Vaessen van Essensor in het februarinummer van vakblad EVMI.

Volgens hem wordt nog wel eens beweerd dat foodfabrikanten geen peil kunnen trekken op smaak omdat iedereen er verstand van zegt te hebben én er een mening over heeft. Vaessen stelt echter dat smaak een vak is en dat smaakaspecten wel degelijk objectief meetbaar zijn.

Een fabrikant die wil produceren wat de beoogde doelgroep lekker vindt, moet om het te kúnnen produceren, een vertaling maken naar objectieve eigenschappen en vervolgens naar eigenschappen en receptuur. Objectieve criteria voorkomen in zijn ogen zinloze discussies als ‘ik vind deze wel lekker’.

Tool voor herformulering

In het interview gaat Vaessen ook in op smaakonderzoek als tool om bestaande producten te herformuleren. Denk bijvoorbeeld aan zoutvermindering. Essensor verzorgt vergelijkend consumentenonderzoek, panelonderzoek en in-company trainingen (Expeditie van de Smaak) . Door als Essensor te meten kan de productontwikkelaar van een voedingsmiddelenbedrijf in zijn ogen tot een objectieve afweging komen.

Lees het hele interview met Vaessen in EVMI nummer 1 (premium).

Nog geen abonnee?

Lees ook
Waarom gezond eten ook lekker moet klinken

Waarom gezond eten ook lekker moet klinken

Mensen willen best meer groente eten maar dan moeten zij wel verleid worden door een lekker klinkende naam. Alleen zeggen dat iets op basis van de voedingswaarden gezond is, blijkt niet voldoende om voor de gezonde optie te gaan.

‘Gezond eten is vaak niet lekker genoeg’

‘Gezond eten is vaak niet lekker genoeg’

Volgens promovenda Astrid van Langeveld ligt het niet kunnen volhouden van een dieet niet aan te weinig discipline, maar is een gezond dieet simpelweg niet lekker genoeg. Van Langeveld promoveerde afgelopen week op onderzoek waarin ze voedings- en smaakpatronen in Nederland analyseerde. Ze liet een getrainde jury bijna 500 verschillende voedingsmiddelen...

Marc Veltman strijdt tegen smaakherrie

Marc Veltman strijdt tegen smaakherrie

Fooddesigner en innovatiestrateeg Marc Veltman wil meer smaak en minder suiker, zout of E-nummers.  “Ik wil iets veranderen in deze wereld. Er liggen tegenwoordig voedingsmiddelen in de schappen die de benaming ‘voeding’ niet verdienen.” “Een verandering in beweging brengen valt niet mee. Mensen houden eigenlijk niet van verandering. We zijn gewoontedieren....