Essensor: ‘Smaak is een vak’

evmi-essensor

Bij foodfabrikanten gaat in het traject van smaak naar eindproduct nogal eens wat mis. Dan gaan wat mensen bij elkaar zitten om te proeven. Maar dat is geen meten maar eten. Ze missen waar smaakonderzoek daadwerkelijk om draait. Dat zegt Wim Vaessen van Essensor in het februarinummer van vakblad EVMI.

Volgens hem wordt nog wel eens beweerd dat foodfabrikanten geen peil kunnen trekken op smaak omdat iedereen er verstand van zegt te hebben én er een mening over heeft. Vaessen stelt echter dat smaak een vak is en dat smaakaspecten wel degelijk objectief meetbaar zijn.

Een fabrikant die wil produceren wat de beoogde doelgroep lekker vindt, moet om het te kúnnen produceren, een vertaling maken naar objectieve eigenschappen en vervolgens naar eigenschappen en receptuur. Objectieve criteria voorkomen in zijn ogen zinloze discussies als ‘ik vind deze wel lekker’.

Tool voor herformulering

In het interview gaat Vaessen ook in op smaakonderzoek als tool om bestaande producten te herformuleren. Denk bijvoorbeeld aan zoutvermindering. Essensor verzorgt vergelijkend consumentenonderzoek, panelonderzoek en in-company trainingen (Expeditie van de Smaak) . Door als Essensor te meten kan de productontwikkelaar van een voedingsmiddelenbedrijf in zijn ogen tot een objectieve afweging komen.

Lees het hele interview met Vaessen in EVMI nummer 1 (premium).

Nog geen abonnee?

Lees ook
‘Basissmaken gelinkt aan eigen hersencellen’

‘Basissmaken gelinkt aan eigen hersencellen’

Het brein heeft vermoedelijk gespecialiseerde hersencellen voor het waarnemen van elk van de vijf basissmaken. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van de Colombia University onder muizen. Tot nu toe werd er altijd van uit gegaan dat de verschillende smaaksensaties (zout, zoet, zuur, bitter en umami) op de tong door alle hersencellen konden worden waargenomen....

‘Duurder eten geeft positiever gevoel’

‘Duurder eten geeft positiever gevoel’

ITHACA – De prijs van voedsel heeft invloed op de smaakbeleving. Net zoals de prijs ook inwerkt op gevoelens van overeten en schuld. Hoe meer mensen betalen, hoe positiever ze over het algemeen zijn. Dat stellen onderzoekers van de Amerikaanse Cornell University, meldt Vlees+. “We waren verbaasd dat de prijs weinig tot geen invloed had op de hoeveelheid...

Nieuw assortiment smaakstoffen perzik

Nieuw assortiment smaakstoffen perzik

Aromaleverancier Sensient Flavors heeft de smaakprofielen van verschillende soorten perziken onder de loep genomen. Dat heeft geleid tot een nieuw assortiment van vier smaakstoffen. Gele perzik wordt gekarakteriseerd door de vlezige en sappige noten. Gele perzik heeft een smaakprofiel met een gebalanceerde zoet- en zuurheid. Witte perzik heeft subtiele...