Eten volgens nationale voedingsrichtlijnen is goed voor het milieu

vegetarisch

Nationale voedingsrichtlijnen zijn goed voor mens én milieu, toont onderzoek van de Universiteit Leiden aan. De wetenschappers bepaalden de milieu-impact van de voedingsadviezen van 37 landen door hiervan de CO2-uitstoot, landgebruik en waterkwaliteit te berekenen en ze te vergelijken met die van het gangbare eetpatroon in die landen.

Slechts 4 van de 37 nationale voedingsvoorschriften houden rekening met de milieu-impact (waaronder de Schijf van Vijf). Toch hebben meerdere voedingsrichtlijnen een positief effect op het milieu, bijvoorbeeld door het advies minder vlees te eten. De grootste milieuwinst valt te behalen in landen met een hoge vleesconsumptie, zoals Amerika, Australië en Nederland. De milieu-impact is juist negatief in landen als India en Indonesië, waar de overheid een hogere vleesconsumptie adviseert tegen ondervoeding en eiwittekort.

Bron: Foodlog

Lees ook
'0% BTW op gezonde boodschappen'

'0% BTW op gezonde boodschappen'

Nog altijd eten we in Nederland te weinig groente en fruit. Sinds de verhoging van het btw-tarief van 6 naar 9% lijkt de consumptie van groente en fruit zelfs gestagneerd. Tijd voor actie, vindt een brede coalitie onder aanvoering van GroentenFruit Huis. De btw op 'gezonde boodschappen' moet naar nul. Twee Kamerleden, Laura Bromet (GroenLinks, oppositie)...

Nestlé schakelt hulp in van ‘Raad van Kinderen’

Nestlé schakelt hulp in van ‘Raad van Kinderen’

Nestlé heeft de hulp ingeschakeld van een ‘Raad van Kinderen’. Deze Raad geeft Nestlé advies over wat het kan doen om kinderen in Nederland te helpen gezonder te eten. Recent kwam de Raad met adviezen, liet het voedingsmiddelenbedrijf afgelopen vrijdag weten via een persbericht.

Aldi zet Disney-figuren op Schijf van Vijf-producten

Aldi zet Disney-figuren op Schijf van Vijf-producten

Aldi gaat Schijf van Vijf-producten aantrekkelijker maken voor kinderen door er Disney-figuren op te zetten. "Positieve kindermarketing," noemt de discounter dat, en naar eigen zeggen is Aldi de eerste supermarkt die de voor ongezonde producten gewraakte marketingaanpak inzet op producten uit de Schijf van Vijf.De campagne gaat in...