'Etiket gepaneerd vlees klopt vaak niet'

Het etiket van gepaneerde vleesproducten bevat vaak onjuistheden. Zo zit er niet altijd in wat op de verpakking staat. De Consumentenbond vroeg aan ruim 2000 consumenten wat ze denken dat in gepaneerd vlees zit. Als deze deelnemers vervolgens de etiketten zagen, wekte dat veel ergernis op, stelt de organisatie.

De Consumentenbond deed onderzoek naar de etiketten van de zigeunerschnitzel, kipcordon-bleu en kipkrokantschnitzel, bij acht van de grootste supermarktketens (Albert Heijn, Aldi, Coop, Dirk, Hoogvliet, Jumbo, Lidl en Plus) en drie vlees-experts.

'Snippers of gehakt'

De kipcordon-bleu is vaak niet gemaakt van kipfilet maar van kipfiletsnippers of een soort kippengehakt. Ook wordt kalkoenham gebruikt in plaats van varkensham en kaassaus met water in plaats van echte kaas, stelt de Consumentenbond.

“De kipkrokantschnitzels bevatten vaak maar weinig vlees: bijna de helft van het product bestaat uit cornflakes, water en andere toevoegingen.” De kipkrokantschnitzel van een Plus-filiaal bestond deels uit kalkoenvlees in plaats van kip.

'Slechts 65 procent vlees'

De zigeunerschnitzel van Albert Heijn is, volgens de organisatie, “samengesteld uit kleine stukjes, vastgeplakt met enzymen, water en vezels. Hierdoor bestaat dit product maar uit 65 procent vlees."

Dat is volgens de Consumentenbond een groot verschil met de zigeunerschnitzels bij andere supermarkten. Die bestaan namelijk voor een groter deel uit vlees uit één stuk bestaan, variërend van 80 tot 94 procent (bij Hoogvliet).

Ook bleken de etiketten lang niet altijd te kloppen. “Dirk vermeldde op zijn kipcordon-bleu dat er echte kaas in zit, terwijl het om smeltkaas gaat met voornamelijk water. Bij de kipcordon-bleu van Jumbo zat er minder kaaspoeder in de kaassaus dan op het etiket stond.”

Ergernissen

Aan de ruim 2000 consumenten is gevraagd wat ze (heel) bezwaarlijk vinden bij gepaneerd vlees. De dikke paneerlaag blijkt de grootste ergernis (86 procent), op de voet gevolgd door het aantreffen van ander vlees dan verwacht (84 procent).

Ook stellen de meeste consumenten niet te zitten wachten op separatorvlees (77 procent), vlees dat ingevroren is geweest (74 procent) en toegevoegd water (72 procent).

De resultaten worden gepubliceerd in de Consumentengids van november 2015.

Lees ook:

Lees ook
Vleessector lanceert Nederland Vleesland

Vleessector lanceert Nederland Vleesland

Op 1 september lanceren de samenwerkende organisaties uit de vleesketen de website Nederland Vleesland. Met deze nieuwe website wil de branche de feiten en het eerlijke verhaal over vlees en de vleessector vertellen.

Vion investeert miljoenen in oosten van Duitsland

Vion investeert miljoenen in oosten van Duitsland

Vion Food Group investeert miljoenen in Duitsland. De vleesproducent lanceert ‘Regio-Express’ in nieuwe deelstaten en breidt de vestiging in Thüringen uit.

Consument betaalt minder voor vleesvervangers dan voor vlees

Consument betaalt minder voor vleesvervangers dan voor vlees

Door de inflatie en hoge grondstofprijzen betalen consumenten nu meer voor vlees dan voor vleesvervangers. Dat blijkt uit nieuwe cijfers die supermarktonderzoeker Questionmark in opdracht van ProVeg op een rij heeft gezet.