Het Europees Parlement heeft voor een wetsaanpassing gestemd die het op de markt brengen van ‘dual quality’ voedingsmiddelen verboden maakt. Oost-Europese lidstaten klagen al enkele jaren dat merkproducten in hun landen van mindere kwaliteit zijn dan in West-Europese landen.

Verschillende multinationals zouden zich schuldig maken aan het op de markt brengen van deze zogenaamde ‘dual quality’ producten. Deze producten hebben in armere landen een andere samenstelling van lagere kwaliteit dan in rijke, West-Europese staten, terwijl de merknaam en verpakking hetzelfde is. Dit was voorheen niet tegen de wet. Omdat de samenstelling van de producten netjes op de verpakking werd gemeld, was er geen sprake van fraude.

Met de wijziging kunnen producenten die op de interne markt ‘dual quality’ merkproducten verkopen een boete krijgen van maximaal €10 miljoen of 4% van hun jaaromzet in de betreffende landen.

Onderzoek naar dual quality

Het Joint Research Centre, het wetenschappelijke bureau van de Europese Commissie, maakte van de ‘dual quality’-kwestie vorig jaar een topprioriteit. Het onderzoekscentrum ontwikkelt een methodologie en voert tests uit om het probleem in kaart te brengen. Een ingewikkelde taak, volgens de onderzoekers, omdat kwaliteit subjectief is en moeilijk te meten is.

Industrie ontkent

De industrie zelf ontkent dat er sprake is van ‘dual quality’ op de interne markt. “Europese voedingsmiddelenbedrijven vermarkten consistent de hoogste kwaliteit van hun merken in heel Europa,” zegt de Europese lobbyorganisatie FoodDrinkEurope in een statement. “Producten worden lokaal aangepast om verschillende redenen, zoals lokale voorkeuren, beschikbare grondstoffen, nationale wetten en verschillen in strategieën op het gebied van gezondheid, voedzaamheid en duurzaamheid.” De organisatie beweert dat de wetsaanpassing innovatie in de weg zal staan en prijzen zal verhogen in sommige landen. Ook wordt niet uitgesloten dat het zal betekenen dat bedrijven hun merkproducten in bepaalde landen niet meer zullen aanbieden.

Altijd op de hoogte blijven?