Europa stimuleert samenwerking Brabant en andere foodregio's

WeAreFood

De samenwerkende Europese Regio’s van de Gastronomie kunnen de komende jaren op steun van de Europese Commissie rekenen. Dat werd 16 maart bekend gemaakt bij de start van het Europese Jaar van de Gastronomie van de West-Ierse regio Galway die de titel dit jaar deelt met Brabant. Het gaat om een subsidie van zo'n 1,5 miljoen euro. Dat betekent dat initiatieven die tijdens het Brabants foodjaar 2018 worden ontwikkeld een vervolg kunnen krijgen.

Europese subsidie

De Europese subsidie is vooral bedoeld om de samenwerking tussen overheden, onderwijs en bedrijfsleven uit de diverse sectoren in én tussen de Europese regio’s voor de langere termijn te stimuleren. Hierbij gaat het om uitwisselingsprogramma’s voor ondernemers, studenten, beleidsmakers rond thema’s als innovatie, gezondheid en onderwijs met andere foodregio’s zoals Galway, Kuopio en Catalonië.

Deze ondersteuning stelt AgriFood Capital en de provincie Noord-Brabant in staat om ook na 2018 te blijven samenwerken met de andere regio’s. De economische ontwikkeling van Noord-Brabant krijgt hierdoor een extra stimulans. Onder aanvoering van de gemeente ’s-Hertogenbosch wordt de komende tijd de invulling van deze Europese samenwerking nader uitgewerkt.

De Europese Commissie steunt de Europese Regio’s van de Gastronomie omdat gastronomie, ofwel de lokale en regionale (agri)food traditie, erkend wordt als cultureel erfgoed. De agrifood keten zoekt hierin de samenwerking met sectoren als toerisme, onderwijs en gezondheid. Deze grote diversiteit is een belangrijke economische kracht van de regio’s. De Europese Commissie wil dit erfgoed behouden voor de volgende generaties.

Activiteiten tijdens Brabants foodjaar 2018

De bekendmaking volgt twee weken na de start van het Europese foodjaar In Brabant. In het innovatieprogramma WeAreFood gaan ondernemers, kennisinstellingen, studenten, zorg-professionals, onderzoekers, chefs en food experts met elkaar aan de slag om het voedselsysteem verder te vernieuwen. Tien maanden lang zetten ze één actueel thema in de schijnwerpers. Van het aanpakken van voedselverspilling, via producten van Brabantse bodem tot de laatste maand waar de Brabantse gastvrijheid centraal staat.

Lees ook
Generatie Z wil alles tegelijk: vers, verrassend, lekker, gezond, kant-en-klaar

Generatie Z wil alles tegelijk: vers, verrassend, lekker, gezond, kant-en-klaar

Makers van voedsel die in de toekomst geld willen kunnen verdienen, doen er goed aan om te kijken naar de consumenten van de toekomst. De stijgende koopkracht van Generatie Z drukt zijn stempel op het voedsellandschap. Dit van jongs af aan met internettoepassingen opgegroeide leeftijdscohort heeft andere en meer specifieke verwachtingen van voeding...

Alea Publishers lanceert vacaturesite Foodbanen.nu

Alea Publishers lanceert vacaturesite Foodbanen.nu

Alea Publishers, uitgever van vakbladen zoals EVMI en Bakkers in Bedrijf, lanceert op 19 oktober Foodbanen.nu. Door de samenwerking met een aantal andere uitgevers groeit deze nieuwe vacaturewebsite voor de Agro, Food & Drinks-branches binnen een paar weken naar een bereik van meer dan 300.000 professionals.

Hoe maken we voedsel nog duurzamer en gezonder?

Hoe maken we voedsel nog duurzamer en gezonder?

Ons voedsel zit steeds slimmer in elkaar. Dierlijke eiwitten worden vervangen door plantaardige, suikers door laagcalorische zoetstoffen en kunstmatige smaakstoffen door natuurlijke alternatieven. Welke innovatieve, functionele ingrediënten maken on voedsel in de toekomst nog lekkerder en gezonder? En welke andere innovaties kunnen ons voedsel transformeren...