Europeanen onderschatten impact van hun eetpatroon

groente-unsplash

De meeste Europese consumenten denken dat hun eetpatroon weinig impact heeft op het milieu. Dat blijkt uit een enquête over duurzaam eten van de Europese consumentenorganisatie BEUC. Dat terwijl een groot deel van de consumenten wel zegt rekening te houden met de duurzaamheid van hun voedsel.

BEUC onderzocht via een enquête de mening van Europese consumenten ten opzichte van duurzaam eten. In 11 Europese landen werd aan representatieve panels van 1000 mensen een flinke reeks vragen voorgelegd. Uit de resultaten blijkt dat meer dan de helft van de consumenten zegt rekening te houden met duurzaamheid van hun eten. Tweederde van de respondenten zegt ervoor open te staan om hun eetpatroon te veranderen om de planeet te redden. Intussen lijken diezelfde consumenten hun eigen duurzaamheid al grondig te overschatten. Slechts 10 procent van de respondenten is het ermee eens dat wat zij eten een negatieve impact heeft op het milieu. Meer dan 60% is het daar faliekant mee oneens.

Consumenten: een en al tegenstrijdigheid

Mogelijk is dat de reden dat zo weinig van de respondenten in de enquête echt bereid lijken grondige maatregelen te nemen. Griekenland is uitschieter bij uitstek. Bijna 40 procent van de Griekse respondenten zegt bij hun voedselkeuze veel rekening te houden met duurzaamheid. Toch wil nog geen twintig procent meer betalen voor duurzamer voedsel, en zijn Griekse respondenten het minst bereid om minder rood vlees en zuivel te eten.

Over het algemeen is maar een klein deel van de respondenten bereid meer te betalen voor duurzamer voedsel, al is die bereidheid iets groter wanneer boeren een betere prijs krijgen voor hun producten. De bereidheid om minder vlees te eten wisselt sterk per land. In Italië, Portugal en Oostenrijk is die bereidheid bovengemiddeld hoog. Slechts een klein deel van de Europese consumenten staat ervoor open om vlees in zijn dieet te vervangen door insecten (10%) of kweekvlees (13%). Wel zeggen de meeste Europese consumenten bereid te zijn alleen seizoensfruit en -groenten te kopen en minder thuis te verspillen.

Nederland

Wie Nederlanders als duurzame koplopers inschat, heeft het helaas mis. Een relatief klein deel van de Nederlandse respondenten beseft dat hun eetpatroon schadelijk is voor het milieu. Ook besteden Nederlanders relatief weinig aandacht aan de duurzaamheid van hun eten, in vergelijking met andere Europeanen. Nederlanders zijn bovendien gehecht aan hun aardbeien in de winter, zo blijkt, en letten erg op de portemonnee. De bereidheid om minder vlees en zuivel te eten is in Nederland gemiddeld. Een relatief groot aantal Nederlandse respondenten zegt geen rood vlees meer te eten.

Lees ook
HAK over duurzaamheid: ‘we willen het publieke debat aanzwengelen’

HAK over duurzaamheid: ‘we willen het publieke debat aanzwengelen’

Onlangs publiceerde groenteproducent HAK een Maatschappelijk Impact Rapport met behaalde resultaten en nieuwe duurzaamheidsdoelen. Daarmee wil het bedrijf zich profileren als groene onderneming en een maatschappelijk debat aanzwengelen. We spreken directeur Timo Hoogeboom over de ambities van HAK. HAK is misschien een van de weinige voedingsmiddelenbedrijven...

Unilever stelt nieuwe klimaatdoelen

Unilever stelt nieuwe klimaatdoelen

Deze week maakte Unilever een reeks nieuwe duurzaamheidsplannen en targets bekend. Het bedrijf belooft dat al hun producten in 2039 klimaatneutraal zullen zijn. In 2023 moet de toeleverketen volledig ontbossingsvrij zijn. Daarnaast wil Unilever in de komende tien jaar programma's voor water-rentmeesterschap invoeren op 100 locaties in gebieden met...

Omzet voedsel met duurzaamheidskeurmerk groeit als kool

Omzet voedsel met duurzaamheidskeurmerk groeit als kool

In 2019 werden verhoudingsgewijs veel meer producten met een duurzaamheidskeurmerk verkocht ten opzichte van 2018. Dat blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI, schrijft het Financieele Dagblad.