Europeanen onderschatten impact van hun eetpatroon

groente-unsplash

De meeste Europese consumenten denken dat hun eetpatroon weinig impact heeft op het milieu. Dat blijkt uit een enquête over duurzaam eten van de Europese consumentenorganisatie BEUC. Dat terwijl een groot deel van de consumenten wel zegt rekening te houden met de duurzaamheid van hun voedsel.

BEUC onderzocht via een enquête de mening van Europese consumenten ten opzichte van duurzaam eten. In 11 Europese landen werd aan representatieve panels van 1000 mensen een flinke reeks vragen voorgelegd. Uit de resultaten blijkt dat meer dan de helft van de consumenten zegt rekening te houden met duurzaamheid van hun eten. Tweederde van de respondenten zegt ervoor open te staan om hun eetpatroon te veranderen om de planeet te redden. Intussen lijken diezelfde consumenten hun eigen duurzaamheid al grondig te overschatten. Slechts 10 procent van de respondenten is het ermee eens dat wat zij eten een negatieve impact heeft op het milieu. Meer dan 60% is het daar faliekant mee oneens.

Consumenten: een en al tegenstrijdigheid

Mogelijk is dat de reden dat zo weinig van de respondenten in de enquête echt bereid lijken grondige maatregelen te nemen. Griekenland is uitschieter bij uitstek. Bijna 40 procent van de Griekse respondenten zegt bij hun voedselkeuze veel rekening te houden met duurzaamheid. Toch wil nog geen twintig procent meer betalen voor duurzamer voedsel, en zijn Griekse respondenten het minst bereid om minder rood vlees en zuivel te eten.

Over het algemeen is maar een klein deel van de respondenten bereid meer te betalen voor duurzamer voedsel, al is die bereidheid iets groter wanneer boeren een betere prijs krijgen voor hun producten. De bereidheid om minder vlees te eten wisselt sterk per land. In Italië, Portugal en Oostenrijk is die bereidheid bovengemiddeld hoog. Slechts een klein deel van de Europese consumenten staat ervoor open om vlees in zijn dieet te vervangen door insecten (10%) of kweekvlees (13%). Wel zeggen de meeste Europese consumenten bereid te zijn alleen seizoensfruit en -groenten te kopen en minder thuis te verspillen.

Nederland

Wie Nederlanders als duurzame koplopers inschat, heeft het helaas mis. Een relatief klein deel van de Nederlandse respondenten beseft dat hun eetpatroon schadelijk is voor het milieu. Ook besteden Nederlanders relatief weinig aandacht aan de duurzaamheid van hun eten, in vergelijking met andere Europeanen. Nederlanders zijn bovendien gehecht aan hun aardbeien in de winter, zo blijkt, en letten erg op de portemonnee. De bereidheid om minder vlees en zuivel te eten is in Nederland gemiddeld. Een relatief groot aantal Nederlandse respondenten zegt geen rood vlees meer te eten.

Lees ook
Vraag en aanbod duurzame voeding neemt toe

Vraag en aanbod duurzame voeding neemt toe

De populariteit van voedsel met een duurzaamheidskeurmerk neemt toe. Niet alleen kozen in 2019 meer consumenten voor deze producten. Ook nam het aanbod toe. Dat blijkt uit de jaarlijkse Monitor Duurzaam Voedsel, die minster Schouten 17 november naar de Tweede Kamer stuurde.

De machine  achter de bakker

De machine achter de bakker

Ook bakkerijen, zelfs ambachtelijke, innoveren en verduurzamen. Grotendeels door de aanschaf van nieuwe bakmachines. Automatisering, duurzaamheid en efficiency zijn de belangrijkste thema’s binnen de wereld van de bakkerijma-chines. Met minder handen toch een ambachtelijk en onderscheidend product maken, en het liefst de hele dag vers. De nieuwe...

BeFrank wil bananenrevolutie

BeFrank wil bananenrevolutie

Een revolutie in de bananenbranche, dat heeft BeFrank Bananen voor ogen. Dat kan alleen door bananen voor een eerlijke prijs te verkopen, waar de gehele keten van meeprofiteert. Want daar schort het nu aan, vindt initiatiefnemer Franklin Ginus. Dit gaat niet alleen ten koste van de mens, maar ook van het milieu. De huisvesting van BeFrank is in ieder...