Europeanen onderschatten impact van hun eetpatroon

groente-unsplash

De meeste Europese consumenten denken dat hun eetpatroon weinig impact heeft op het milieu. Dat blijkt uit een enquête over duurzaam eten van de Europese consumentenorganisatie BEUC. Dat terwijl een groot deel van de consumenten wel zegt rekening te houden met de duurzaamheid van hun voedsel.

BEUC onderzocht via een enquête de mening van Europese consumenten ten opzichte van duurzaam eten. In 11 Europese landen werd aan representatieve panels van 1000 mensen een flinke reeks vragen voorgelegd. Uit de resultaten blijkt dat meer dan de helft van de consumenten zegt rekening te houden met duurzaamheid van hun eten. Tweederde van de respondenten zegt ervoor open te staan om hun eetpatroon te veranderen om de planeet te redden. Intussen lijken diezelfde consumenten hun eigen duurzaamheid al grondig te overschatten. Slechts 10 procent van de respondenten is het ermee eens dat wat zij eten een negatieve impact heeft op het milieu. Meer dan 60% is het daar faliekant mee oneens.

Consumenten: een en al tegenstrijdigheid

Mogelijk is dat de reden dat zo weinig van de respondenten in de enquête echt bereid lijken grondige maatregelen te nemen. Griekenland is uitschieter bij uitstek. Bijna 40 procent van de Griekse respondenten zegt bij hun voedselkeuze veel rekening te houden met duurzaamheid. Toch wil nog geen twintig procent meer betalen voor duurzamer voedsel, en zijn Griekse respondenten het minst bereid om minder rood vlees en zuivel te eten.

Over het algemeen is maar een klein deel van de respondenten bereid meer te betalen voor duurzamer voedsel, al is die bereidheid iets groter wanneer boeren een betere prijs krijgen voor hun producten. De bereidheid om minder vlees te eten wisselt sterk per land. In Italië, Portugal en Oostenrijk is die bereidheid bovengemiddeld hoog. Slechts een klein deel van de Europese consumenten staat ervoor open om vlees in zijn dieet te vervangen door insecten (10%) of kweekvlees (13%). Wel zeggen de meeste Europese consumenten bereid te zijn alleen seizoensfruit en -groenten te kopen en minder thuis te verspillen.

Nederland

Wie Nederlanders als duurzame koplopers inschat, heeft het helaas mis. Een relatief klein deel van de Nederlandse respondenten beseft dat hun eetpatroon schadelijk is voor het milieu. Ook besteden Nederlanders relatief weinig aandacht aan de duurzaamheid van hun eten, in vergelijking met andere Europeanen. Nederlanders zijn bovendien gehecht aan hun aardbeien in de winter, zo blijkt, en letten erg op de portemonnee. De bereidheid om minder vlees en zuivel te eten is in Nederland gemiddeld. Een relatief groot aantal Nederlandse respondenten zegt geen rood vlees meer te eten.

Lees ook
ING: Hoge inflatie kan verduurzaming in toeleverketens hinderen

ING: Hoge inflatie kan verduurzaming in toeleverketens hinderen

Voedingsbedrijven moeten de komende jaren vanwege wetgeving meer doen om arbeidsomstandigheden in internationale toeleverketens te verbeteren en milieuschade te beperken. Tegelijkertijd is er vanuit afnemers veel druk om prijzen laag te houden en zo de inflatie voor consumenten te beperken. Op de korte termijn zorgt dit voor een spagaat en kan dit investeringen...

Vijf jaar Smart Food Alliance

Vijf jaar Smart Food Alliance

Al vijf jaar zet de Smart Food Alliance zich in voor het ontwikkelen van duurzame, gezonde en eerlijke voedselketens door betere samenwerking en meer innovatie. Dit jubileum werd gevierd in aanwezigheid van Minister Staghouwer van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV).

Druk op bedrijven om te verduurzamen neemt toe maar aandacht lijkt te verslappen

Druk op bedrijven om te verduurzamen neemt toe maar aandacht lijkt te verslappen

Duurzaamheid staat bij veel bedrijven op de agenda, maar er is nog een lange weg te gaan. Dat zegt Cees Elemans van ING tijdens zijn presentatie ‘Verankering van duurzaamheid in uw businessmodel’ op Food Technology 2022.

Op de hoogte blijven van alles wat er speelt in de voedingsmiddelenindustrie?

 

Abonneren