Europese Commissie gaat groente-, fruit- en wijndata documenteren

Europese Commissie (Brussel)

De Europese Commissie gaat twee nieuwe marktobservatoria toevoegen aan haar database. Voor groente & fruit, en wijnproducten komt straks een overzicht online met data, marktanalyses en voorspellingen.

Het doel van de observatoria is dat producenten meer inzicht krijgen in hun markt. De EU wil zo meer transparantie in haar key-sectoren van de agricultuur. Groente, fruit, en wijnproducten zijn samen goed voor bijna 30% van de totale productiewaarde van land- en tuinbouw in de Europese Unie, en daarom is het waardevol om de veranderingen in de markt te documenteren en voorspellen.

Online marktoverzicht

Met behulp van de gegevens in de marktobservatoria kunnen boeren beter voorbereiden op schommelingen in prijzen. Het online overzicht bevat namelijk veel data over statistieken en marktfluctuaties uit de geschiedenis, maar ook korte- en lange termijn voorspellingen en rapporten. In de korte termijn voorspelling wordt een uitspraak gedaan over de markt in het komende jaar, terwijl bij de lange termijn voorspelling wordt gespeculeerd over de markt van nu tot aan 2030. Een groep van marktexperts komt minimaal twee keer per jaar samen om de beschikbare informatie te bediscussiëren en te interpreteren.

Omdat de groente & fruit-sector erg groot is, zal voor het marktobservatorium de nadruk komen te liggen op tomaten, appels, citrusvruchten, perziken en nectarines. De nieuwe observatoria zijn een uitbreiding op de al eerder ingevoerde observatoria over gewassen (2017), suiker (2017), vlees (2016) en melk (2014).

Lees ook
Duurdere wijn en wijn uit andere landen in 2022

Duurdere wijn en wijn uit andere landen in 2022

Wijnkenners verwachten dat in 2022 de consument meer moet gaan betalen voor wijn. Ook komen de wijnen vaker uit nieuwere wijnlanden als Roemenië, Chili en Zuid-Afrika in plaats van traditionele landen als Frankrijk en Italië. Dat voorspelt RTL Nieuws.

Sancties tegen snoepreclames

Sancties tegen snoepreclames

De Europese Commissie moet met wetgeving komen om kinderen te beschermen tegen reclame voor ongezonde voeding. Daarvoor pleiten 10 Europese consumentenorganisaties, waaronder de Consumentenbond.

We’re Smart Future Awards 2021 uitgereikt

We’re Smart Future Awards 2021 uitgereikt

Tijdens het Horeca Expo in Gent op 21 november 2021 zijn de We’re Smart Future Awards 2021 uitgereikt. De jury beoordeelde het afgelopen jaar meer dan honderd restaurants in Nederland, België, Italië, Frankrijk en de Verenigde Staten op het aandeel groenten en fruit op hun menu, net als op culinaire creativiteit, ecologische voetafdruk en verrassende...