Europese organisatie zet stappen met digitaal watermerk op verpakkingen

AIM, een organisatie van 85 Europese merkeneigenaren, begint een project op semi-industriële schaal op het gebied van digitale watermerken. Het gaat testen of de techniek inderdaad helpt bij het sorteren van verpakkingen.  Dit moet leiden tot recyclaat van hogere kwaliteit.

HolyGrail 2.0

Bij AIM, de Europese associatie  voor merkeigenaren, zijn 85 bedrijven aangesloten die deel uitmaken van de hele verpakkingsketen. Het gaat onder andere om Arla, Coca Cola en Dr. Oetker. Het project heet HolyGrail 2.0 en is het resultaat van een eerder project, dat concludeerde dat digitale watermerken het meest veelbelovend waren om  het proces van recycling te verbeteren. De hypothese is dat digitale watermerken, codes ter grootte van een postzegel, kunnen helpen bij het scheiden van verpakkingen. Een camera met hoge resolutie kan in een sorteerfabriek de verschillende soorten verpakkingen beter scheiden aan de hand van de watermerken. Uit betere scheiding moet dan een recyclaat komen van hogere kwaliteit,  die van waarde zijn voor de keten. AIM gaat dit idee testen in een sorteerbedrijf op semi-industriële schaal. Aangesloten bedrijven en retailers gaan samenwerken met leveranciers om hun verpakkingen te voorzien van digitale watermerken. Als de test succesvol is, wil het platform gaan testen op industriële schaal. AIM stelt dat de watermerken wellicht ook te gebruiken zijn om informatie te bieden aan consumenten en retailers.

Bron:  AIM

Lees ook
Skillpack viert 20e verjaardag

Skillpack viert 20e verjaardag

Verpakkingspecialist Skillpack viert zijn 20 jarig bestaan. "De grote zwarte pakken maakten plaats voor vlotte chino’s met een casual colbert", schrijft Skillpack in een uitgebreide terugblik op de afgelopen twee decennia.

Internationale samenwerking helpt invoering Nutri-Score

Internationale samenwerking helpt invoering Nutri-Score

Een samenwerking tussen autoriteiten van Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Luxemburg, Spanje en Zwitserland moet de uitrol van voedingslabel Nutri-Score in goede banen leiden. Er zijn een Stuurgroep en Wetenschappelijk comité opgericht.

Empack 2021 verschuift naar september 2021

Empack 2021 verschuift naar september 2021

Verpakkingsbeurs Empack is verplaatst naar 8 en 9 september 2021. De vakbeurs stond gepland gepland voor 31 maart en 1 april 2021, maar organisator Easyfairs heeft vanwege de onzekerheid rondom het coronavirus besloten om de beurs te verschuiven.