Europese organisatie zet stappen met digitaal watermerk op verpakkingen

AIM, een organisatie van 85 Europese merkeneigenaren, begint een project op semi-industriële schaal op het gebied van digitale watermerken. Het gaat testen of de techniek inderdaad helpt bij het sorteren van verpakkingen.  Dit moet leiden tot recyclaat van hogere kwaliteit.

HolyGrail 2.0

Bij AIM, de Europese associatie  voor merkeigenaren, zijn 85 bedrijven aangesloten die deel uitmaken van de hele verpakkingsketen. Het gaat onder andere om Arla, Coca Cola en Dr. Oetker. Het project heet HolyGrail 2.0 en is het resultaat van een eerder project, dat concludeerde dat digitale watermerken het meest veelbelovend waren om  het proces van recycling te verbeteren. De hypothese is dat digitale watermerken, codes ter grootte van een postzegel, kunnen helpen bij het scheiden van verpakkingen. Een camera met hoge resolutie kan in een sorteerfabriek de verschillende soorten verpakkingen beter scheiden aan de hand van de watermerken. Uit betere scheiding moet dan een recyclaat komen van hogere kwaliteit,  die van waarde zijn voor de keten. AIM gaat dit idee testen in een sorteerbedrijf op semi-industriële schaal. Aangesloten bedrijven en retailers gaan samenwerken met leveranciers om hun verpakkingen te voorzien van digitale watermerken. Als de test succesvol is, wil het platform gaan testen op industriële schaal. AIM stelt dat de watermerken wellicht ook te gebruiken zijn om informatie te bieden aan consumenten en retailers.

Bron:  AIM

Lees ook
KIDV onderzoekt hergebruik consumentenverpakkingen

KIDV onderzoekt hergebruik consumentenverpakkingen

Het Kennisinstituut Duurzaam Verpakken (KIDV) doet onderzoek naar het duurzamer maken van consumentenverpakkingen. Vertegenwoordigers van twintig betrokken partijen uit allerlei sectoren kwamen afgelopen week bij elkaar binnen de commissie ‘Community of Practice Herbruikbare Verpakkingen’, waar zij de noodzaak en de ontwikkelingen op het gebied van...

Carlsberg onthult papieren bierflessen

Carlsberg onthult papieren bierflessen

Deense bierbrouwer Carlsberg heeft twee nieuwe prototypen onthult van zijn ‘Green Fiber Bottle’. Het bedrijf werkt al sinds 2015 aan deze papieren bierfles. De flessen zijn gemaakt van duurzaam vervaardigde houtvezels met een plastic binnenlaagje dat de vloeistof op zijn plek houdt. Een van de prototypen heeft een folie van gerecycled PET,...

Unilever-verpakking voor ijsjes zonder 'jasje' toch lastig te recyclen

Unilever-verpakking voor ijsjes zonder 'jasje' toch lastig te recyclen

Een van de manieren waarop Unilever het plasticgebruik terugdringt, is het aanpassen van de verpakkingen voor voedingsmiddelen. Zo heeft het bedrijf bijvoorbeeld een doos ontwikkeld voor Solero-ijsjes die individuele plastic wrappers overbodig maakt. Deze nieuwe verpakking bevat ingebouwde vakken, waardoor individuele ijsjes niet meer apart verpakt...